Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
Droom jij van een baan bij Apple? Of kun je sowieso wel wat sollicitatietips gebruiken? Angela Ahrendts, voorheen acht jaar lang CEO van Burberry en sinds vorig jaar Senior Vice President bij Apple, vertelt op LinkedIn hoe zij haar medewerkers selecteert. Ze heeft al 34 jaar werkervaring en heeft in die jaren aardig wat geleerd. Die wijsheid deelt ze graag met ons.
1. Me vs. We
Allereerst wil Angela inzicht hebben in hoe de kandidaten zichzelf in de wereld zien. Hoe groot is hun ego en wat voor rol speelt dat ego in hun dagelijks leven? Focussen ze zich op individuele bijdragen of werken ze liever in een groep? Geven ze meer om hun eigen succes of gaat het hun meer om het succes van het geheel.
Hier komt ze achter door simpele vragen te stellen over vrienden, familie, collega’s en persoonlijke interesses zoals sport en spiritualiteit. Hierdoor krijg ik een beter beeld van hun ware motivatie en leiderschap eigenschappen. Dit is het makkelijkste gedeelte volgens Angela, want mensen houden er van om over zichzelf te praten.
Vaak gooit Angela ook nog een paar mooie quotes in de mix zoals ‘When ordinary people connect, extraordinaire things can happen’, ik ben benieuwd hoe ze op deze quotes reageren.
2. IQ vs. EQ
Nu is het ijs gebroken en nu wil Angela weten hoe de kandidaat zich van nature door de wereld navigeert. Denkt de kandidaat eerst of wordt er eerst gevoeld? Gebruikt hij of zij instinctief eerst het hoofd of het hart?
Angela stel zakelijke vragen over hoe ze situaties zouden oplossen en situaties zouden kunnen optimaliseren. Ze vraagt wat hun teamgenoten over ze zouden zeggen om een dieper perspectief te krijgen over hun emotionele en intellectuele balans.
Als de kandidaat eenmaal Angela’s kantoor bereikt heeft, dan kan het bijna niet anders dat de kandidaat ontzettend slim is. Maar Angela wil weten of ze hun intelligentie ook kunnen gebruiken. Zijn ze empatisch, betrokken, geven ze om hun hoofd en hart?
Left brain vs. Right brain
Vervolgens graaft Angela nog dieper om te ontdekken door welke lens zij de wereld zien. Gaan ze meer uit van analyse of vertrouwen ze op instinct. Gaan ze in op detail, of meer op conceptie. Maken ze lineaire beslissingen, of zijn ze creatieve denkers die hun hele brein gebruiken.
Vervolgens gaat ze terug naar de persoonlijk vragen, omdat ze een beter begrip krijgt over hoe het linker en rechter brein in balans is, door er achter te komen hoe ze hun vrije tijd besteden. Wat lezen ze, wat luisteren ze, wat kijken ze? Worden ze enthousiast als ze praten over kunst, of hun kinderen.
Het succes van een bedrijf is afhankelijk van de juiste mensen op de juiste plek op het juiste moment. Je weet wat je nodig hebt en je moet uitvinden wie ze daadwerkelijk zijn, zodat ze lange tijd goed kunnen functioneren en voor succes kunnen zorgen.
Gisteren, vandaag, morgen
Tot slot wil Angela ook nog graag weten wat de kandidaat door het leven drijft. Kijken ze terug naar het verleden als het om trends gaat, zijn ze zich bewust van onderliggende invloeden die zaken op dit moment beïnvloeden. Hebben ze een mening over de toekomst en hoe hun organisatie en strategie zal moeten evalueren om bij te blijven. Zijn ze behoudend of worden ze gedreven door verandering.
Eerlijkheid
En hier mee eindigt Angela haar interview-uurtje. Tot slot wil ze kandidaat eerlijk vertellen wat voor gevoel ze bij het gesprek had. “Als ik ze fantastisch vond, dan vertel ik ze dat. Als ze niet geschikt zijn voor de functie, dan is het het beste om ze dat meteen eerlijk te vertellen zodat ik ze geen valse hoop geef. Ik behandel sollicitanten altijd zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden. Ik zorg ervoor dat ze op een positieve manier mijn kantoor verlaten, ook al heb ik ze zojuist verteld dat ze niet de juiste persoon voor de positie zijn. Het is belangrijk dat we vanavond allebei allebei slapenen dat ze met respect voor zichzelf en het bedrijf mijn kantoor verlaten.”
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024