Het geheim van Twitter Lightning is eindelijk onthuld. Al maanden werd er geheimzinnig over gedaan en er werd niks naar buiten gebracht. Nu weten we dat Twitter komt met een nieuw platform waar je terecht kunt voor al je nieuws.
Lightning wil de manier waarop mensen over social media denken gaan veranderen. Op de mobiele app komt er een Lightning-icoontje op de thuispagina. Als je er op klikt, krijg je een lange lijst met actieve events.
Via dit nieuwe project kun je grote events volgen op Twitter. We nemen als voorbeeld even de Oscars. Zodra er veel tweets verschijnen in aanloop naar het evenement, kun je je aanmelden voor een Oscars-lijst. Je krijgt dan alle tweets te zien die er worden verstuurd over het gala. Ook van de mensen die je normaal gesproken niet volgt, krijg je tweets te zien. Zodra het evenement is afgelopen word je automatisch afgemeld van de lijst en krijg je geen tweets meer te zien.
Tweets, foto’s en video’s worden verpakt in een fullscreen formaat. Op deze manier kun je swipen tussen de verschillende tweets, foto’s en video’s. Twitter gaat daarnaast ook de snelheid optimaliseren. Foto’s moeten gelijk laden en video’s moeten automatisch beginnen met spelen. En als je twijfelde, Vine en Periscope producties worden ook aan de Lightning collecties toegevoegd.
Het algoritme zorgt voor het zware werk en een team van editors gaat tweets selecteren die het meest relevant zijn en verpakt deze in een speciaal lijstje. Twitter is nu ook bezig om een programma te ontwikkelen die ervoor zorgt dat de content die getoond wordt in een lijst, eerst wordt gecontroleerd voordat deze wordt toegevoegd.
Na jaren van mindere groei van nieuwe gebruikers moet Lightning voor meer nieuwe gebruikers gaan zorgen. Lightning is de nieuwste poging van Twitter om meer nieuwe gebruikers naar het platform toe te lokken.