De decembermaand ligt weer ver achter ons. De “kerstpakket dozen schuivers” zijn op vakantie en de eerste strategie sessies hebben we achter de rug. Wat heeft het opgeleverd? Is de tevredenheid onder je medewerkers daadwerkelijk vergroot, en hebben de strategie sessies ons de nodige inspiratie opgeleverd?
We zien dat jonge, ambitieuze en vooral vernieuwende ondernemers breken met oude tradities en gewoontes. Het is echter niet zo dat de aandacht voor de medewerker verminderd. In tegendeel! De vanzelfsprekendheid om tegen het einde van het jaar een doos met levensmiddelen te geven en je relaties een fles wijn te overhandigen is echter voorbij. Het zijn juist deze, veelal succesvolle ondernemers, die bijvoorbeeld met hun team een lang weekend gaan skiën of een huis huren in Spanje, zodat iedereen daar een periode kan werken.
Uit onderzoek blijkt dat de omgeving een positief effect heeft op de effectiviteit en creativiteit van je team. Denk dus buiten de kantoormuren om en plan het uitje, de strategie sessie of je klantsessie op een inspirerende locatie in een bos of aan het strand. Je wilt er eigenlijk even helemaal tussenuit zijn, en loskomen van de dagelijkse werkzaamheden en routine.
Als voorbeeld gaan wij met onze redacties jaarlijks een aantal dagen naar de Belgische kust waar we een huis via Belvilla huren die aan alle wensen voldoet. Het is hierbij essentieel dat het totaalplaatje klopt. Naast een razendsnelle WiFi verbinding moeten er gezien de samenstelling van de groep ook voldoende slaapkamers zijn. Daarnaast is de ligging belangrijk. Het maakt nogal wat uit of je bijvoorbeeld in de buurt van een bruisende stad zit of ergens ver afgelegen in een bos het weekend moet doorbrengen. Het teamuitje moet iets bijzonders zijn waar nog lang over nagepraat wordt. Het huis moet dan ook iets extra’s bieden. Het vakantiehuis in Bredene had bijvoorbeeld een zeer professionele, grote en handige keuken. Als teamactiviteit hebben we er dan ook voor gekozen om zelf een zeer uitgebreid en uitdagend diner te maken.
Aandacht lijkt vandaag de dag een populaire marketing term te zijn. Kijk maar naar de reclames van bijvoorbeeld IKEA; aandacht maakt alles mooier. Het geven van persoonlijke aandacht aan je medewerkers, je relaties en je klanten is misschien wel de reden waarom juist de ambitieuze en vooral vernieuwende ondernemers zo succesvol zijn. Ze doen het anders en breken met de tradities. Het zijn deze ondernemers die een vakantiehuis huren om eens inhoudelijk en in een hele andere setting met hun klanten te sparren.
Ook bij deze veelal jonge ondernemers wordt het werken in een andere omgeving gestimuleerd. Zo zijn er tal van voorbeelden waarbij er een vakantiehuis op Ibiza of in de buurt van Barcelona via Belvilla wordt gehuurd waarbij het team in goed overleg gedurende bijvoorbeeld een week kan werken. Gezien de relatief lage vliegticketprijzen en de verbeterde kwaliteit van het WiFi netwerk is dit ook absoluut haalbaar. Ik ben ervan overtuigd dat deze vorm van aandacht, je team extra positieve energie oplevert, hetgeen bijdraagt tot meer inspiratie en creativiteit. Door met collega’s meerdere dagen in een vakantiehuis te werken worden er echt betere en creatievere oplossingen voor klanten en projecten bedacht. Samenwerken wordt immers op natuurlijke wijze gestimuleerd.
Of je nu met je team tijdens de kerst een vakantiehuis huurt of je organiseert met klanten een meerdaagse sessie, de factor ontspanning is min of meer automatisch gewaarborgd. Immers tussen de meetings door ga je met je team activiteiten doen, samen koken of gezellig op stap. Belangrijk is om de verhouding werken en ontspannen in evenwicht te houden. Uiteindelijk wordt het team en je klantrelatie hechter, hetgeen absoluut tot betere resultaten leidt.