29.04.2015
Marketing

Nederland wil Koninginnedag terug, echt waar?

By: Henk de Hooge

BlogMarketing

Nederlanders willen Koninginnedag in ere herstellen, dat is wat supermarktketen Dirk ons wil laten geloven. Bijna zestig procent (58,1%) vindt namelijk dat Koningin Máxima, net als haar man, haar verjaardag met alle Nederlanders mag vieren. Directeur van de supermarktketen, Steven van der Krogt, start een burgerinitiatief om Koninginnedag te herintroduceren.

De vraag is wel of dit een leuk reclamestuntje is of dat dit echt zou leven onder de Nederlanders. Klanten van Dirk zouden regelmatig laten horen dat zij trots zijn op onze koningin en dat zij haar eigen nationale feestdag verdient. Echt een kassagesprekje denk je dan want hoe kom je daar anders in godsnaam achter. Boeiend ook om te weten natuurlijk hoe dat dan zit bij de klanten van de Jumbo en AH.

Op Koningsdag zijn mensen op straat gevraagd of zij, naast Koningsdag, Máxima een eigen feestje gunnen op haar eigen verjaardag. Nederlanders zijn eensgezind: ook Máxima verdient als koningin een eigen Koninginnedag. Gevraagd naar hoe dit het beste gevierd kan worden zijn we het ook, niet verrassend, behoorlijk eens: met een vrije dag natuurlijk (50%). Vrijmarkt (32,3%) en openluchtconcerten (31,5%) eindigden op de tweede en derde plaats. Opvallend is dat een deel van de ondervraagden aangeeft zich op deze dag in te willen zetten voor een goed doel.

Om het stuntje te laten lukken moet Van der Krogt minimaal 40.000 handtekeningen ophalen om het initiatief op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Tekenen voor dit burgerinitiatief kun je hier.

Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard onder 1.000 Nederlandse mannen en vrouwen van 16 jaar en ouder.

Share this post