Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Logo’s zijn handig: ze laten ons onmiddellijk een merk herkennen. Nu veranderen ze nog wel eens, maar doorgaans hebben we in ons hoofd een hele beeldbank van bedrijven zitten die we met één oogopslag herkennen. Maar hoe zit dat als we andersom moeten denken? Voordat je begint te lachen over wat er volgt, even een test. Teken even snel het logo van Nike. Van de NS. Albert heijn. Doe maar. Wedden dat het niet zo goed lijkt als je denkt?
Precies dat experiment werd ook gedaan met een aantal Amerikanen door Signs.com. Per merk werd aan meer dan 150 mensen gevraagd om uit hun geheugen het logo te tekenen van verschillende bedrijven. Daarna werd gekeken in hoeverre het klopte, of mensen een ouder logo in hun hoofd hadden, of de kleuren klopten en ga zo maar verder. De resultaten waren interessant: er zijn maar heel weinig logo’s die mensen echt helemaal kunnen reproduceren, maar simpeler is wel beter in dat geval.
Impressionisme
Wat Signs echter helemaal briljant heeft gedaan is dat ze de soms wel heel afwijkende tekeningen van mensen hebben geplaatst op producten, zodat je kunt zien hoe Starbucks, Apple, Burger King of Domino’s er uit zou zien met dat logo. Kijk maar:
Starbucks heeft een verdomde ingewikkeld logo, als je er even bij stilstaat. Geen wonder dat bijna niemand in de buurt komt van het origineel. De Burger King-crossover is wel geïnspireerd, trouwens. Groot fan van de hond.
Adidas is een stuk simpeler, zou je zeggen, maar drie streepjes kun je op heel veel manieren interpreteren, zo blijkt. Extra streepje, andere oriëntatie, regenboogstreepjes: allemaal prima. Op dat rare hand…ding na.
Domino’s kan jaren vooruit met deze ontwerpschetsen die door mensen zijn aangedragen. En allemaal gratis. Vermoedelijk krijg je als je ze allemaal bij elkaar zou pakken ook een complete domino-set bij elkaar.
Wow. Just wow. Het is één appel met één steeltje. Je zou denken dat dit te doen is, maar ook daar spelen concepten als links en rechts mensen toch echt parten. Het lijkt in elk geval al bijna allemaal een beetje.
OK. Dit. Kan. Niet. Misgaan. Grote gele letters, blauwe achtergrond. Toch? Of zat er nou toch wit in? Randje? Geen randje? Oh crap. Dit valt zo tegen.
Wie heeft het makkelijkste merk?
Nu is dit natuurlijk Amerikaans onderzoek, dus er zijn ook een aantal logo’s langsgekomen die we hier niet zouden kennen, zoals Walmart, Target en 7 Eleven. Als je echter naar de totaalcijfers kijkt vallen een aantal dingen op die universeel zijn: simpliciteit geeft mensen het valse gevoel dat ze een logo perfect kunnen reproduceren. De ‘Overconfidence rank’ is dan ook het hoogste bij Apple en Target (logisch, met zo’n logo) en het laagste bij Foot Locker en Starbucks.
IKEA blijkt toch uiteindelijk het makkelijkst terug te halen zijn voor mensen. Betekent dat ook dat het een beter herkenbaar logo is? Niet per se. Logo’s worden in ons brein niet permanent opgeslagen, omdat dat niet nodig is. We zien zo veel en zo vaak dezelfde logo’s dat er een soort van algemeen beeld wordt geschetst in ons hoofd en de rest wordt ingevuld als we er echt naar kijken. Het maakt dus niet uit hoe goed je logo na te tekenen is door gemiddelde mensen, maar dat doet niks af aan het feit dat dit een zeer entertaining experiment is!
[Afbeeldingen © Signs.com]
Verder lezen over Design
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Lifestyle25.07.2024
Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin
Verder lezen over Logo
Media25.02.2020
Dit zijn de top 10 logo trends van 2020
Advertising19.09.2017
Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen
Printerinkt is duurder dan Chanel N°5Video29.08.2017
YouTube krijgt voor het eerst in 12 jaar een nieuw logo
Marketing01.11.2016
6 basisprincipes waar populaire logo’s op gebaseerd zijn
Marketing24.09.2016
De evolutie van 12 klassieke logo’s
Marketing20.08.2016
Verborgen betekenissen in 9 logo’s
Entertainment29.06.2016
Het geheimzinnige nieuwe logo van Netflix
Coffee corner27.06.2016
10 kale logo’s van bekende merken: beter of slechter?
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024