De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Marketing verandert steeds sneller, waarbij 2016 geen uitzondering is. Je moet bij de pinken blijven om succesvol consumenten te bereiken, want de methodes, mogelijkheden en missers blijven onder je neus veranderen. Aangezien we echter al bijna in 2017 aanbeland zijn wordt het tijd om te kijken wat ons te wachten staat. Hier zijn de vijf trends die het volgende jaar zullen bepalen, althans volgens Forbes.
1. Personaliseren
Niet alleen moeten de producten steeds meer toegespitst worden op de persoon die het eventueel wil kopen, ook de marketing moet aan de bak. Natuurlijk mag er geen bottleneck zijn die ook maar enige drempel opwerpt om te consumeren, ook de benadering moet zo persoonlijk mogelijk gedaan worden. Templates zijn uit den boze.
Goede voorbeelden maken gebruik van de data die je als marketeer in handen hebt, bijvoorbeeld waneer iemand zich heeft aangemeld, wat ze het meeste consumeren of waar ze eventueel bij gebaat zouden zijn. Als de data goed is kan dat zelfs op non-sexy manieren uitgebuit worden.
2. Video, video, video
De videotrend is onomkeerbaar: er zijn wel wat berichten dat nieuws toch misschien liever in tekstvorm wordt genoten, maar als het gaat om marketing is video nog steeds koning. Niet alleen moet er meer van gemaakt worden, de kwaliteit moet ook omhoog. Zo mogelijk is dit ook nog te combineren met trend nummer een, door gepersonaliseerde video te maken.
Consumenten zijn keihard en amateurisme wordt afgestraft, dus investeren in de juiste manier van productie is geen overbodige luxe, afhankelijk van de doelgroep. Bonuspunten voor 360-graden video, want daar houdt Facebook van.
3. Social media marketing
Je kunt wel heel veel roepen op social media, maar generieke content of alles andere dat riekt naar reclame wordt op social media-kanalen domweg genegeerd. Ook hier geldt weer dat er een specifieke boodschap uit moet naar specifieke mensen, of zelfs geen boodschap maar echte interactie met (potentiële) klanten op een manier die gewaardeerd wordt.
Niet makkelijk, want er zijn heel veel manieren om een social media strategie niet goed aan te pakken, maar het levert wel veel op als het lukt.
4. AI en bots
De opkomst van de digitale assistenten zoals Alexa, Cortana en zelfs Siri in combinatie met de steeds vaker voorkomende chatbots en AI-assistenten binnen apps zorgen er voor dat mensen niet per se via search engine zoeken en dus is het extreem belangrijk om te zorgen dat je informatie makkelijk bereikbaar is voor de digitale zoekers.
Ook een goede chatbot kan wonderen doen; niet alleen levert het een schat aan gegevens op, je kunt daarna met die gegevens ook heel specifiek marketen of gebruiken om bij trend nummer een betere benadering te kiezen.
5. Right-time marketing
Je campagne klaarzetten en laten gaan ‘omdat het tijd is’ is iets van vroeger. De laatste tijd zijn er veel pogingen gedaan om real-time marketing te doen (de inhakers) maar met name doordat het zo veel wordt gedaan begint de effectiviteit daarvan af te nemen. Ook hier geldt: er is veel data, dus moet real-time naar right-time, zodat een goed bedachte invalshoek (nog steeds de basis van succes) op het juiste moment er uit gaat in plaats van zo snel mogelijk.
Niet onbelangrijk: weet vooral ook wanneer je niet moet reageren of moet stoppen omdat het niet werkt.
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024