Marketing20.10.2016

De top 5 marketingtrends voor 2017


Marketing verandert steeds sneller, waarbij 2016 geen uitzondering is. Je moet bij de pinken blijven om succesvol consumenten te bereiken, want de methodes, mogelijkheden en missers blijven onder je neus veranderen. Aangezien we echter al bijna in 2017 aanbeland zijn wordt het tijd om te kijken wat ons te wachten staat. Hier zijn de vijf trends die het volgende jaar zullen bepalen, althans volgens Forbes.

blog-video
blog-video

1. Personaliseren

Niet alleen moeten de producten steeds meer toegespitst worden op de persoon die het eventueel wil kopen, ook de marketing moet aan de bak. Natuurlijk mag er geen bottleneck zijn die ook maar enige drempel opwerpt om te consumeren, ook de benadering moet zo persoonlijk mogelijk gedaan worden. Templates zijn uit den boze.

Goede voorbeelden maken gebruik van de data die je als marketeer in handen hebt, bijvoorbeeld waneer iemand zich heeft aangemeld, wat ze het meeste consumeren of waar ze eventueel bij gebaat zouden zijn. Als de data goed is kan dat zelfs op non-sexy manieren uitgebuit worden.

2. Video, video, video

De videotrend is onomkeerbaar: er zijn wel wat berichten dat nieuws toch misschien liever in tekstvorm wordt genoten, maar als het gaat om marketing is video nog steeds koning. Niet alleen moet er meer van gemaakt worden, de kwaliteit moet ook omhoog. Zo mogelijk is dit ook nog te combineren met trend nummer een, door gepersonaliseerde video te maken.

Consumenten zijn keihard en amateurisme wordt afgestraft, dus investeren in de juiste manier van productie is geen overbodige luxe, afhankelijk van de doelgroep. Bonuspunten voor 360-graden video, want daar houdt Facebook van.

3. Social media marketing

Je kunt wel heel veel roepen op social media, maar generieke content of alles andere dat riekt naar reclame wordt op social media-kanalen domweg genegeerd. Ook hier geldt weer dat er een specifieke boodschap uit moet naar specifieke mensen, of zelfs geen boodschap maar echte interactie met (potentiële) klanten op een manier die gewaardeerd wordt.

Niet makkelijk, want er zijn heel veel manieren om een social media strategie niet goed aan te pakken, maar het levert wel veel op als het lukt.

4. AI en bots

De opkomst van de digitale assistenten zoals Alexa, Cortana en zelfs Siri in combinatie met de steeds vaker voorkomende chatbots en AI-assistenten binnen apps zorgen er voor dat mensen niet per se via search engine zoeken en dus is het extreem belangrijk om te zorgen dat je informatie makkelijk bereikbaar is voor de digitale zoekers.

Ook een goede chatbot kan wonderen doen; niet alleen levert het een schat aan gegevens op, je kunt daarna met die gegevens ook heel specifiek marketen of gebruiken om bij trend nummer een betere benadering te kiezen.

5. Right-time marketing

Je campagne klaarzetten en laten gaan ‘omdat het tijd is’ is iets van vroeger. De laatste tijd zijn er veel pogingen gedaan om real-time marketing te doen (de inhakers) maar met name doordat het zo veel wordt gedaan begint de effectiviteit daarvan af te nemen. Ook hier geldt: er is veel data, dus moet real-time naar right-time, zodat een goed bedachte invalshoek (nog steeds de basis van succes) op het juiste moment er uit gaat in plaats van zo snel mogelijk.

Niet onbelangrijk: weet vooral ook wanneer je niet moet reageren of moet stoppen omdat het niet werkt.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert