Het is alweer tien jaar geleden dat WPP en Millward Brown de BrandZ Top 100 meest waardevolle internationale merkenlijst lanceerde. In die tijd steeg de waarde van de 100 meest waardevolle merken met 126 procent naar 3.3 triljoen dollar. Eén van de merken die het afgelopen jaar het meest gegroeid is, is Apple. Ze groeiden met 67%. Google groeide ‘slechts’ 9% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Kun je raden welk merk er op nummer één staat?
Apple! Het merk stond in 2011, 2012 en 2013 ook al op nummer één, maar moest de positie vorig jaar inleveren aan Google. Maar met de enorme groei die Apple afgelopen jaar gemaakt heeft (vooral te danken aan het succes van de iPhone 6), hebben ze hun plekje weer terug veroverd.
Meer opvallende feitjes uit de top 100?
– Coca Cola is net iets groter dan McDonalds
– Er staan twee van oorsprong Nederlandse bedrijven in de lijst (Nee, niet Heineken, wel Shell en ING)
– Visa is ruim twee keer zo groot als Mastercard
– ZARA is groter dan Samsung
– De hoogste nieuwe binnenkomer dit jaar is Alibaba, op plek dertien, net voor Amazon.
– Louis Vuitton is het meest waardevolle modehuis, maar Nike is meer waard dan Louis Vuitton.
Bekijk de volledige lijst hieronder!