Marketing11.09.2015

B2B online marketing: zo bereik je de zakelijke doelgroep online


Online marketing biedt zoveel fantastische mogelijkheden om de doelgroep te bereiken. Als bedrijf dat zich richt op de zakelijke doelgroep, vind je het wellicht lastig om te bepalen hoe online marketing een rol kan spelen in de marketing activiteiten van het bedrijf. Wel nu, op B2B gebied zijn er juist hele gave dingen mogelijk. Middels drie voorbeelden in dit artikel krijg je meer inzicht (en hopelijk inspiratie) over hoe je online marketing kunt gebruiken om de zakelijk doelgroep online te bereiken.

Location location location

Stel je bent ondernemer van een lekker lopend bedrijf dat efficiënte printers verkoopt aan het midden- en kleinbedrijf. De doelgroep bevindt zich veelal op grote industrieterreinen in de buurt van, of in grote steden. Al tijden lang breek je het hoofd over hoe je prestaties van het ‘koud’ bellen naar prospects door accountmanagers kan verbeteren. Nu heb je hierbij waarschijnlijk niet direct aan online gedacht als oplossing.

Google AdWords biedt, middels het Google display netwerk, echter hele mooie kansen om de accountmanagers hierin te ondersteunen. Uit ervaring weet je inmiddels dat (bijvoorbeeld) september de maand is, wanneer het aankomt op het aanschaffen van een nieuwe printer voor MKB bedrijven. Juist in deze maand wil je daarom de accountmanagers zo goed mogelijk helpen om een optimaal rendement te behalen. In Google AdWords kun je een specifieke banner campagne inrichten en deze targetten op een radius van minimaal één kilometer. Vervolgens verhoog je de biedingen, waardoor je vrij zeker kunt stellen, dat in de radius die getarget is, jouw bedrijfsnaam opgemerkt gaat worden. Stel in overleg met de accountmanager(s) een lijst samen met de targets waar het bedrijf zich op wil gaan richten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bepaalde industrieterreinen waar veel potentiële klanten zitten.

B2B-online-marketing-2
B2B-online-marketing-2

Maar er zijn meer mogelijkheden. Duurt het proces van eerste gesprek tot daadwerkelijke klant altijd een behoorlijk lange periode? Dan kun je ook een display campagne inzetten omtrent prospects die al ‘warm’ zijn, maar nog geen klant. Een mooie manier om de naam van het bedrijf (al dan niet bewust) nog eens in het hoofd van de prospect te zetten. Nog een stapje verder, creëer een specifieke boodschap met verschillende banners, ingericht op de status van een prospect. Zit een prospect bijvoorbeeld tegen klant aan, maar twijfelt hij nog over de kwaliteit van, in dit geval, de printer? Richt dan een banner in met een interessante ‘probeer’ actie van twee weken om hem te overtuigen. Misschien wel het grootste voordeel van targetten op locatie, is dan ook dat je heel specifiek de doelgroep benadert en je op die manier de kosten optimaal onder controle kunt houden.

Websitebezoekers

Naast de zojuist genoemde locatie targeting, is het gebruik maken van inzichten uit ook een mooie mogelijkheid om de zakelijk doelgroep te bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat te achterhalen is welke bedrijven jouw website hebben bezocht? Dit geldt overigens alleen voor bedrijven met een eigen netwerk, maar toch. Bijzonder mooi inzicht om vervolgens natuurlijk iets mee te doen. Maar wat dan? Hoor je jezelf denken.

Wellicht eerst goed om te weten waar je deze data kunt vinden. In Google Analytics vind je onder het kopje ‘Doelgroep de kop ‘Technologie, kies vervolgens voor ‘Netwerk’ en voilá, een hele lijst met bedrijfsnamen. Analyseer de lijst en maak met de bedrijfsnamen die je wilt targetten een remarketinglijst aan. Zo kun je heel specifiek bedrijven opnieuw benaderen.

De omgekeerde wereld dus in vergelijking met het voorbeeld van locatie targeting. In dit geval maak je namelijk gebruik van de interesse die al in jouw bedrijf wordt getoond. Eventueel kun je zelfs een andere boodschap (banner) gaan inrichten voor deze doelgroep. Alles om te zorgen voor een zo relevante en goed converterende campagne.

B2B-online-marketing-3
B2B-online-marketing-3

Concreet, een bedrijf dat zich bijvoorbeeld richt op gemeenten in Nederland, kan op deze manier interessante inzichten krijgen over welke gemeenten de website al hebben bezocht. Dat betekent dat ze niet meer zo ‘koud’ zijn als je zou denken, ze kennen de naam van het bedrijf en met een beetje mazzel weten ze zelfs al wat het bedrijf doet. Een goede manier dus om een mooie segmentatie te maken, zie het als ‘laag hangend fruit’, althans in een enigszins hoge boom, dat dan weer wel.

Kennisdeling

Het delen van content is iets dat je natuurlijk erg vaak leest in veel verschillende marketingblogs. Een uitstekende manier om op een kwalitatieve manier de doelgroep te bereiken. De nadruk moet overigens altijd liggen op kwaliteit, zet de commerciële bril af en richt je op het bieden van een daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de lezer. Een veel effectievere benadering, zeker ook voor de zakelijke doelgroep. Vaak vinden B2B bedrijven het lastig online kansen te pakken. Deze bedrijven onderscheiden zich vaak middel een bepaalde kennis die ze in huis hebben. Gebruik deze kennis dan ook om de doelgroep te bereiken.

In elke branche zoeken potentiële klanten naar informatie op internet. Ook in de minder ‘hippe’ markten als bijvoorbeeld de staalindustrie of bancaire sector. Maar ook traditionele beroepen als ingenieurs, accountants of advocaten vinden het wel eens lastig het online platform te bestormen. Laten we daarom als voorbeeld één van deze groepen nemen.

Stel je bent marketeer bij een accountantskantoor. Het kantoor richt zich met name op startende ondernemers en de ondersteuning hiervan. Deel dan eens kennis, door bijvoorbeeld een artikel te schrijven over waar je op moet letten bij het opzetten van een organisatie. Of onderwerpen over bijvoorbeeld het aannemen van het eerste personeel. Allemaal zaken die de potentiële klanten in de doelgroep ongetwijfeld zullen interesseren.

B2B-online-marketing-4
B2B-online-marketing-4

Als het goed is herken je een patroon, het gaat er namelijk om dat je content deelt die de kennis van het bedrijf laat zien. Steek je een artikel te commercieel in? Dan prikt de lezer daar direct doorheen. Focus dus op kwaliteit en de eerder genoemde toegevoegde waarde. Is het uiteindelijk een (buitengewoon) leerzaam artikel geworden? Zoek dan ook eens externe bronnen op om je content mee te delen. Je zult zien dat, als het artikel interessant is voor de lezer, externe bronnen de content ook willen opnemen. Gevolg, jouw autoriteit in het vakgebied stijgt, lezers worden nieuwsgierig en wie weet levert het zelfs een aantal leuke prospects op.

Een goede content strategie is voor heel veel bedrijven zeer nuttig. Maar ook de andere voorbeelden kunnen uitstekend van pas komen voor het bereiken van de zakelijke doelgroep. Online biedt heel veel gave mogelijkheden, ook voor de B2B doelgroep. Een ideale manier om je te kunnen onderscheiden in de aankomende tijd. Gooi daarom brandstof in de online marketingmotor en ga aan de slag!

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over B2B

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert