De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Studenten van de Universiteit van Amsterdam hebben de Nederlandse finale van Brandstorm gewonnen, de internationale marketing-competitie van L’Oréal.
De winnaars kropen in de huid van de internationale brandmanager van het cosmeticabedrijf. Zij ontwikkelden een all-round strategie voor het merk La Roche-Posay en zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de internationale finale in juni van dit jaar in Parijs.
Marketingtalent ontdekt
Brandstorm is een competitie waar jong marketingtalent kan laten zien wat het in huis heeft. Dit jaar is alweer de 24ste editie, en de 18e keer dat Nederland meedoet. Een recordaantal studenten van de universiteiten van Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Tilburg, hebben zich de afgelopen maanden verdiept in een business-case. De teams werd gevraagd een creatieve en innovatieve digitale marketingstrategie te ontwikkelen voor de jonge doelgroep van 15 tot 25 jaar.
La Roche-Posay
Dit jaar stond Brandstorm in teken van het merk La Roche-Posay. Het merk heeft volgens marketingmanager Josien Kox geen gemakkelijk ‘DNA’: “We richten ons op de consument met een gevoelige huid en willen een bijdrage leveren aan een verbetering van kwaliteit van leven. Daarbij is advies door onze partners, dermatoloog en apotheker, onmisbaar. Betekenisgeving staat centraal en dat moest duidelijk terugkomen in de strategie. De business case van dit jaar was een grote uitdaging voor de studenten. Het winnende team van de UvA is hier zeker in geslaagd en heeft een mooi concept neergelegd, dat wat mij betreft prima zou kunnen werken in de Nederlandse markt.”
Skin mates
Het winnende team bestond uit Vivian de Bruine, Michelle Betschart en Willem Maijvis, studenten Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam. Zij ontwikkelden volgens de jury een all-round strategie, met het ‘skin mates’-idee als meest verrassende component. Consumenten die kampen met verschillende huidaandoeningen kunnen via real life stories op Instagram op zoek gaan naar hun ‘skin mate’, die ze voorziet van tips op het gebied van huidverzorging. De winnaars verdedigden hun digitale project met volle overtuiging en professionaliteit en zijn dolenthousiast naar de internationale finale in Parijs te mogen: ”Het was fantastisch mee te mogen doen, omdat werken aan een real-life case in een team je ontzettend veel leert over hoe je een product of campagne vanaf nul kunt neerzetten. De beoogde doelgroep van 15- tot 25-jarigen is een behoorlijk wispelturige generatie met een korte aandachtsspanne; je moet ze weten te vangen op de plekken waar ze aanwezig zijn. Als je dat doet en ze iets heel interessants of entertainments weet te vertellen, dan heb je goud te pakken!”
Roland De Cocq, algemeen directeur van de divisie Actieve Cosmetica van L’Oréal beaamt: “De studenten hebben ons echt geïmponeerd! Door met skin mates te werken worden consumenten op een organische manier huidexperts, waar iedereen zich aan kan relateren.”
Marketing-game als rekruteringsmiddel
Naast het feit dat goede ideeën de organisatie inspireren, is de wedstrijd voor L’Oréal ook een uitstekend rekruteringsmiddel. Silke Siems, directeur Human Resources: “Brandstorm biedt studenten de kans om echte en realistische situaties binnen L’Oréal mee te maken. Bovendien zien wij potentieel marketingtalent aan het werk. Ik heb ook deze editie van Brandstorm weer studenten gezien die ik hier zo zie werken. Maar dat is ook geen verrassing: elk jaar verwelkomen we wereldwijd rond de 150 nieuwe collega’s als direct gevolg van deze competitie.”
Dit jaar behaalt Brandstorm nieuwe records in Nederland. De wedstrijd trok 322 studenten van vier grote universiteiten aan. Sinds het ontstaan in 1992 namen al meer dan 80.000 studenten van 360 universiteiten uit 45 landen deel aan L’Oréal Brandstorm. Nederlandse teams hebben al 2 keer eerder de internationale finale van Brandstorm gewonnen. Op 30 juni weten we hoe de Nederlandse studenten het dit jaar in Parijs hebben gedaan.
Verder lezen over Innovatie
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023