Heb je je ooit afgevraagd hoe het logo van Sprite eruit zou zien in de kleuren van 7up? En wat als het logo van Heineken rood was en het logo van Budweiser groen? Soms is het verschil in kleur maar heel erg klein tussen twee concurrerende merken, toch maakt de kleur een groot verschil.
Hoe groot dat verschil precies is, dat laat de Braziliaanse grafisch ontwerper Paula Rúpolo zien met een nieuw experiment, waarin 22 logo’s van grote merken worden omgewisseld met het kleurschema van hun grootste concurrent. Het resultaat is bijzonder.
Starbucks blijft herkenbaar, maar Dunkin’ Donuts die het vooral van de herkenbare kleur moet hebben valt in het groen helemaal weg.
Van het logo van Sprite blijft weinig over in de kleuren van 7up, 7up blijft aardig overeind in de kleuren van Sprite.
Zowel Heineken als Budweiser hebben een gedetailleerd logo, in de andere kleur zijn ze beiden nog herkenbaar, mar het is wel een beetje … anders.
Het blauw en rood is voor Red Bull belangrijker dan je aanvankelijk misschien gedacht zou hebben.
Het klopt niet… maar als je me het UPS logo had laten zien zonder het FedEx logo ernaast en ik niet zou weten dat er iets niet zou kloppen, zou ik wellicht over de kleur heen kijken.
Het logo van Amazon lijkt in de kleuren van eBay ineens op het logo van Google… terwijl dat met het eBay logo niet het geval is ondanks dat ze gebruik maken van hetzelfde kleurenpallet als Google. Dat ligt waarschijnlijk aan de zes letters die Amazon en Google beide tellen.
Het Playmobil logo in de kleuren van Lego ziet er verrassend ‘normaal’ uit, andersom geldt dat niet.
Terwijl Canon nog best weg komt met de gele ‘Nikon’ letters, is het rode Nikon logo een rare gewaarwording.
Bij Oral B en Colgate moest ik serieus even nadenken wat de originele kleuren van de merken ook alweer zijn.
Twee concurrenten die vrijwel dezelfde kleur blauw gebruiken voor hun logo. Je ziet het verschil, maar als de logo’s op zichzelf hadden gestaan was het me waarschijnlijk niet opgevallen.
Dit is een leuke voor de voetbalfans…