Marketing02.12.2010

EMP2010: Google over mediaplanning over verschillende kanalen


emp2010-google-over-mediaplanning-over-v.jpg
emp2010-google-over-mediaplanning-over-v.jpg

Joris Merks van Google gaf een presentatie met de titel “Moving towards effect based cross media planning”. Google is de laatste die zal zeggen dat adverteren op meerdere kanalen niet nodig is en dat bleek ook al uit de overname van DoubleClick (voor Display).

Joris Merks gaf een interessante presentatie waarin hij een model uitlegde die hij gebruikt om crossemediale campagnes (zowel online als offline) te meten. Het doel is de ROI per kanaal/media te achterhalen. Op dit moment zijn enkele studies van start gegaan met grote adverteerders en hij verwacht eind 2011 de resultaten te kunnen presenteren. Een grote gok ook voor Google zelf, want de conclusie kan ook negatief uitvallen voor online advertising.

Het doel is uiteindelijk een systeem te creëren waarin daadwerkelijk de volledige marketingmix te meten is en dat moet al binnen 2 jaar mogelijk zijn. Echter zijn er ook partijen die dit zullen vertragen, omdat kan gaan blijken dat bepaalde media wel/niet effectief zijn en daardoor adverteerders zullen vertrekken.

Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de bevindingen van Joris Merks en ik hoop dat er tussentijdse resultaten zullen worden gedeeld. Uiteindelijk zal de adverteerder alleen maar profiteren van een goed werkend meetsysteem voor alle typen media.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn