Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Wolter Tjeenk Willink van Traffic Builders is zoekmachinemarketeer en hij gaf inzicht in de do’s en don’ts m.b.t. Performance Based zoekmachine marketing in een presentatie met de titel “No pay, no cure”. In deze post een aantal opsommingen uit de presentatie.
De presentatie begint met een opsomming van de verwachtingen binnen zoekmachine marketing voor 2011:
- Bestedingen aan SEA in Nederland: ca 450-600 miljoen;
- Ongeveer 54% van on het online marketingbudget wordt gebruikt voor Search;
- De duurdere CPC’s zorgen ervoor dat er steeds meer budget wordt gezet op SEO;
- SEM best gewaardeerde marketingkanalen in Nederland;
- Search is zo populair, omdat het in alle fasen van het koopproces gebruikt kan worden;
- Betere afstemming met de andere marketingkanalen; het is een onderdeel van de gehele marketingmix;
- Betere afstemming met de andere bedrijfsprocessen die een rol kunnen spelen met Search;
- Attributieprobleem: welk kanaal claimt de conversie?
- Resultaten zijn afhankelijk van crossmediale context;
- In welke mate committeert de opdrachtgever zich aan de adviezen van het Search-bureau;
- Wie is waarvoor verantwoordelijk (opdrachtgever vs bureau);
- Wat zijn de doelstellingen:
- Puur gericht op conversies in de laatste klik, of
- Rekening houden met de attributie van eerdere klikken.
- Hoe worden de resultaten gemeten?
- Hoe wordt omgegaan met factoren buiten de invloedsfeer van het bureau?
- Hoe om te gaan met offline conversies via bijv. telefoon?
- No cure no pay;
- Hybride; no cure, less pay (combinatie van vaste fee en performance deal).
- Kies voor performance based als je bereid bent meer te betalen;
- Maak heldere afspraken over doelstellingen, welke conversies wel/niet worden meegerekend, meetmethodiek, inspanningen,etc.
- Geen historie? Dan nog geen performance deal en eventueel later daarmee starten;
- Hou goed rekening met de merknaamconversies in het sluiten van de deal.
- Performance based is niet het risico uitbesteden, dat blijft dichtbij de organisatie zelf;
- Zorg als opdrachtgever dat u weet hoeveel uw bureau aan u verdient;
- Zorg dat u werkt uit uw eigen accounts, zodat het overstappen van bureau geen verlies van data oplevert.
Verder lezen over Zoekmachine
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Search30.07.2024
Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken
Search26.06.2024
Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine
Marketing19.06.2024