Marketing02.12.2010

EMP2010: Do’s & Dont’s Performance Based Zoekmachine Marketing


emp2010-do-s-dont-s-performance-based-zo.jpg
emp2010-do-s-dont-s-performance-based-zo.jpg

Wolter Tjeenk Willink van Traffic Builders is zoekmachinemarketeer en hij gaf inzicht in de do’s en don’ts m.b.t. Performance Based zoekmachine marketing in een presentatie met de titel “No pay, no cure”. In deze post een aantal opsommingen uit de presentatie.

De presentatie begint met een opsomming van de verwachtingen binnen zoekmachine marketing voor 2011:

  • Bestedingen aan SEA in Nederland: ca 450-600 miljoen;
  • Ongeveer 54% van on het online marketingbudget wordt gebruikt voor Search;
  • De duurdere CPC’s zorgen ervoor dat er steeds meer budget wordt gezet op SEO;
  • SEM best gewaardeerde marketingkanalen in Nederland;
  • Search is zo populair, omdat het in alle fasen van het koopproces gebruikt kan worden;
  • Betere afstemming met de andere marketingkanalen; het is een onderdeel van de gehele marketingmix;
  • Betere afstemming met de andere bedrijfsprocessen die een rol kunnen spelen met Search;
  • Attributieprobleem: welk kanaal claimt de conversie?
Wat is nou de impact van deze ontwikkelingen op performance based pricing t.o.v. vaste prijsafspraken of facturatie per uur:
  • Resultaten zijn afhankelijk van crossmediale context;
  • In welke mate committeert de opdrachtgever zich aan de adviezen van het Search-bureau;
  • Wie is waarvoor verantwoordelijk (opdrachtgever vs bureau);
  • Wat zijn de doelstellingen:
    • Puur gericht op conversies in de laatste klik, of
    • Rekening houden met de attributie van eerdere klikken.
  • Hoe worden de resultaten gemeten?
  • Hoe wordt omgegaan met factoren buiten de invloedsfeer van het bureau?
  • Hoe om te gaan met offline conversies via bijv. telefoon?
Mogelijk bruikbare afrekenmodellen:
  • No cure no pay;
  • Hybride; no cure, less pay (combinatie van vaste fee en performance deal).
Do’s m.b.t. performance based pricing:
  • Kies voor performance based als je bereid bent meer te betalen;
  • Maak heldere afspraken over doelstellingen, welke conversies wel/niet worden meegerekend, meetmethodiek, inspanningen,etc.
  • Geen historie? Dan nog geen performance deal en eventueel later daarmee starten;
  • Hou goed rekening met de merknaamconversies in het sluiten van de deal.
Don’ts m.b.t. performance based pricing:
  • Performance based is niet het risico uitbesteden, dat blijft dichtbij de organisatie zelf;
  • Zorg als opdrachtgever dat u weet hoeveel uw bureau aan u verdient;
  • Zorg dat u werkt uit uw eigen accounts, zodat het overstappen van bureau geen verlies van data oplevert.
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming