Media29.03.2005

noodzakelijke vernieuwing kranten in gevaar?


1112089792tabloid2.jpg
1112089792tabloid2.jpg

Afgelopen paasweekeinde gelezen in Adformatie. ‘Vea bezorgt over opkomst tabloids’ Nu na Spits, Metro, Trouw en het Parool ook de overige kranten serieus kijken naar het omschakelen op tabloid formaat trekt brancheorganisatie VEA aan de bel.

Als reden geeft met aan dat door de toename van het aantal tabloid formaat kranten er een wildgroei aan verschillende advertentie formaten ontstaat. Daardoor zou de aanlevering van advertenties vertraagd worden en de standarisatie teniet worden gedaan. Een opmerkelijk bericht want iedereen weet dat print en met name de dagbladen al enige tijd te maken hebben met soms forse oplage dalingen.

Vernieuwing is daarom belangrijk om de met name jongere doelgroep weer aan het lezen te krijgen . Het succes van Spits en Metro maakt duidelijk dat deze doelgroep een voorkeur heeft voor het formaat tabloid. Een van de usp’s van dagbladen is volgens VEA de snelle inzetbaarheid van een landelijk dekkend medium. Door het verschijnen van meer tabloids zou deze positie in gevaar komen.

Gelukkig is er voor alle adverteerders die snel een landelijke dekkend medium willen inzetten een goed alternatief voor handen: Internet . Met een landelijke dekking, razendsnelle inzet mogelijkheden en internet biedt vele verschillende advertentieformaten alsmede een groot aantal standaard formaten.

...