Technology23.05.2013

Google bombardeert auteurs tot rocksterren


google-bombardeert-auteurs-tot-rocksterr.jpg
google-bombardeert-auteurs-tot-rocksterr.jpg

De auteur van een stuk tekst, video of andere content wordt steeds belangrijker als het gaat om de zoekresultaten die de internetter voorgeschoteld krijgt. Dat is, als het aan Google ligt. De belofte die Google Author Rank heet, eigenlijk een figuurlijke wegwijzer naar contentmakers, moet het zoekalgoritme verder verfijnen.

Met deze ranking is het de bedoeling personen een waarde toe te wijzen, over websites heen als het ware. Wat precies de gevolgen van Author Rank kunnen zijn voor bedrijven waar content een belangrijke rol speelt, is natuurlijk een interessante vraag.

Een werknemer kan in de jaren dat hij bij een bedrijf werkt een hoge ranking opbouwen, dankzij het werk bij dat betreffende bedrijf. Heeft dit implicaties als een werknemer vertrekt? Er is de rel=”author” tag waarmee content aan een individu wordt gekoppeld, maar de rel=”publisher” tag lijkt enkel nog de verwijzing te leggen naar de pagina op Google+ van het bedrijf. Van wie is de ranking? En wat heeft een bedrijf hieraan?

Headhunter

Een hogere ranking draagt natuurlijk bij aan een goede SEO-positie voor het bedrijf. Simpel zat zou je zeggen. Het is dus ook in het belang van het bedrijf om mee te werken aan de ranking van een werknemer. Toch zijn er online nu al mitsen en maren te horen. Het idee is dat een werknemer met een hoge ranking teveel invloed heeft, misschien zelfs wordt weggekaapt door een headhunter. Er wordt zelfs geopperd dat het verstandiger is om onder bedrijfsnaam content te publiceren op de eigen site. Dan houd je ‘het’ in controle, lijkt de gedachte te zijn.

Maar het is niet alsof de voordelen verdwijnen als de persoon vertrekt. Sterker nog, het is logisch dat een bedrijf voordeel blijft houden van de Author Rank – en misschien ook wel de toekomstige stijging hiervan – als de werknemer de organisatie verlaat en ergens anders gaat werken.

Contentmarketing

Het is in ieder geval een manier om meer menselijke aspecten aan search toe te voegen. En een interessant idee als gekeken wordt naar het concept gastbloggen. Als het aankomt op contentmarketingstrategieën, dan kan gastbloggen nog interessanter worden dan het nu al is.

Nu contentmarketing steeds vaker wordt toegepast, bedrijven hun rol als uitgever steeds meer lijken te omarmen, ontstaat er een stortvloed aan content. Google probeert er met gepersonaliseerde zoekresultaten en aanpassingen aan het algoritme als Panda de juiste resultaten in deze stortvloed naar voren te toveren. Is Author Rank hierin straks de volgende stap?

Op dit moment is Author Rank nog niet actief in die zin dat het daadwerkelijk de zoekresultaten beïnvloedt, maar in de woorden van Google-baas Eric Schmidt is mogelijk te lezen dat dit wel eens anders kan zijn. Uiteraard is daar hier en daar genoeg reuring over.

Bron foto: Tucia (CC)

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent