Dat is een van de uitkomsten van onderzoek van Google naar de invloed van sociale media op het success van bedrijven. In cijfers ziet dat er als volgt uit: 86% van de frequente gebruikers van sociale media hebben onlangs promotie gemaakt en 72% verwacht binnenkort een promotie, tegen 61% en 39% in de groep van niet-gebruikers.
Of het komt door het initiatiefrijke of positieve karakter van mensen op sociale media of een gevolg is van de inzet van de online kanalen toont de studie niet aan. 59% van de gebruikers van sociale media verwacht hun bedrijf het volgend jaar beter gaat doen tegenover 38% van de niet-gebruikers. Daaruit zou je kunnen afleiden dat ze blije eikels, positiever zijn dan anderen. Voor meer resultaten zie het rapport.
“Google deed onderzoek naar hoe bedrijven sociale media en tools inzetten omdat de makers van onder andere Google+ willen blijven inspelen op wat bedrijven nodig hebben”, zei Jasper Maters, Google Apps Lead van Google Enterprise Benelux vandaag bij de presentatie van de resultaten. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2700 professionals in 7 Europese landen, waaronder Nederland.
Prof. Dr. Peter Kerkhof, universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam en bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Universiteit van Amsterdam, ziet ook dat mensen die op sociale media met zakelijke aangelegenheden bezig zijn, veelal betrokken professionals zijn.
Ook beschrijft Kerkhof dat bedrijven er nog niet zijn met ‘sociale media gebruiken alleen’. Hij beschrijft een aantal voorwaarden voor bedrijven die zich op sociale kanalen begeven: wees interessant, transparant, nederig en onzakelijk. En tot slot: maak content!