31.05.2015
Gaming

Remasters zijn prima, met mate

By: Marnix Suilen

BlogGaming

The Last of Us, DmC, Metro 2033 en Last Light, Grim Fandango, Tomb Raider en Halo 1 tot en met 4. Wat deze games gemeen hebben? Het zijn games die erg goed werden ontvangen toen ze uitkwamen, zowel door de pers als in de verkopen. Maar het gaat om het andere dat ze nog gemeen hebben: ze hebben allemaal een remastered versie gekregen.

Remasters zijn van tijdelijk tussendoortje gepromoveerd naar ‘volledige’ games. Ga maar na: toen de eerste remasters voor deze generatie uitkwamen was er weinig anders te spelen. Destijds leek het een tijdelijke oplossing. Nieuwe games hebben meer ontwikkelingstijd nodig, een opgepoetste versie van een voorgaande game is dan relatief tijd- en kostenefficiënt.

Het blijkt inmiddels zo efficiënt dat Capcom – toegegeven, ze zitten krap bij kas, zoals vele Japanse ontwikkelaars – haar volledige strategie op remasters lijkt te gaan focussen. Volgens het bedrijf waren ze aangenaam verrast met het succes van de remaster van Resident Evil. Maar misschien zegt dat meer over Capcoms verwachtingen van digitale downloads dan over de daadwerkelijke verkoopcijfers.

<em><\/em><a href=\
<\/em>

Voor individuele uitgevers zal het ongetwijfeld prima werken, maar als collectief gaat de game-industrie er uiteindelijk onder lijden. Van de vier bovengenoemde eigenschappen zijn alleen de laatste twee van toepassing op mensen die de game al eerder hebben gespeeld, en persoonlijk vind ik die niet bepaald overtuigend om zo’n game nog eens te kopen.

Het verkopen van oude wijn in nieuwe zakken is risicovol. Ja, je hebt een tweede kans om het deel van de markt dat je eerder niet bereikte te overtuigen. Tegelijkertijd stoot je een ander deel van de markt af door in plaats van een nieuwe game een remaster uit te brengen.

Vanuit zowel economisch als cultureel oogpunt hebben remasters hun voordelen. Maar het is voor het voortbestaan van de gameindustrie net zo van belang dat er genoeg nieuwe games komen. Gelukkig sluiten beide elkaar niet uit, maar uitgevers – en de industrie als collectief – moeten wel een balans zien te vinden. Aan de waarde die remasters met zich meebrengen kleven ook risico’s.

Dames en heren gameontwikkelaars en uitgevers, remaster wat je wilt, maar doe het met mate.

Share this post