Na twintig jaar zou er zomaar iets kunnen gaan veranderen aan hoe we laadschermen in games ervaren. Op 27 november verviel Bandai Namco’s patent op auxiliary (ondersteunde) mini-games die spelers kunnen spelen terwijl het spel aan het laden is.
Het woord auxiliary is hierbij cruciaal: het gaat om kleine spelletjes die losstaan van de hoofdgame. Zodoende wist EA in het verleden al het patent te omzeilen in FIFA door daar een mini-game te tonen die technisch gezien een deel van het gehele spel is.
Het vervallen van het patent wordt meteen gevierd in de game-ontwikkelingscommunity door middel van een speciale loading-screen gamejam, waarbij ontwikkelaars in beperkte tijd (hier 3 dagen) een game rondom het thema moeten maken.
Maar gaat het vervallen van dit patent ook meteen betekenen dat we af zijn van lange, saaie laadschermen? Misschien wel: Bethesda zou nu in staat zijn iets meer dan een 3D model van een voorwerp of wezen te tonen met een beetje tekst.
Maar we moeten echter niet vergeten dat laadschermen dienen om de game klaar te maken om gespeeld te worden, en dus zo kort mogelijk horen te zijn. Een mini-game tijdens het laden zou de boel best wel eens kunnen vertragen. Het wordt nog interessant om te zien of er daadwerkelijk iets gaat veranderen, of dat het patent eigenlijk meer een idee was, in plaats van een praktische oplossing voor lange, saaie laadschermen.