Afgelopen jaar zijn er zo’n 4,6 miljoen
smartwatches verscheept. Hiervan waren er ‘slechts’ 720.000 Android Wear-apparaten. Dit blijkt uit
cijfers van marktanalist Canalys.
Google kwam vorig jaar op de markt met Andriod Wear, een versimpelde versie van zijn mobiele besturingssysteem. Er werden afgelopen jaar veel smartwatches met deze software uitgebracht. Zo brachten ondermeer LG, Asus, Sony, Motorola en Samsung een wearable uit.
De smartwatches met Android Wear werden niet zo goed verkocht. Met de 720.000 verkochte smartwatches bezitten ze slechts 15 procent van de totale verkoop. De bestverkochte wearable met deze software is de ronde
Moto 360 van Motorola. Ook deed de G Watch R van LG het beter dan zijn voorloper, de G Watch. Pebble deed het wel goed, sinds zijn lancering in 2013 zijn er 1 miljoen horloges verkocht.
Samsung bracht in veertien maanden tijd maar liefst zes smartwatches uit. Daardoor blijft het bedrijf de marktleider op het gebied van slimme horloges. Er is wel één maar:
Samsung heeft namelijk moeite met het blijven vasthouden van de aandacht van consumenten. Daarnaast moeten ze veel werk verzetten om app-ontwikkelaars aan te trekken voor hun eigen platform.
Canalys heeft verder erg grote verwachtingen van de
Apple Watch. Ze denken dat met de komst van de wearable van Apple de markt een stuk groter wordt. De analisten van de Amerikaanse bank JP Morgan voorspellen dat er maar liefst 26 miljoen Apple Watches over de toonbank zullen gaan. Dit baseren zij op de 400 miljoen bezitters van een iPhone 5 (s/c) of iPhone 6 (plus).