Lokale en plaatselijke bedrijven hebben altijd vertrouwd op mond-op-mond reclame als het gaat om nieuwe klanten te werven of hun verkoop te stuwen. Maar of het nu om een nieuw restaurant in de wijk, een goede kapper of een betrouwbare kleermaker gaat, kleine bedrijven rekenen tegenwoordig vaker op sociale aanbevelingen om ontdekt te worden. Ook worden aanbevelingen van vrienden steeds belangrijker als men onderweg is. In de VS komt meer dan de helft van alle gebruikers van Facebook Pages via mobiel. Wereldwijd bezoeken iedere dag 150 miljoen mensen Pages op Facebook.
Gisteren kondigde Facebook een update aan voor de mobiele app aan met een nieuwe ‘In de buurt/nearby’ functie. Het laat zien welke vrienden eerder bij een plek hebben ingecheckt en ‘in de buurt’ helpt gebruikers bij het ontdekken van plekken in de buurt gebaseerd op aanbevelingen van vrienden. Gebruikers kunnen zoeken op categorieën (bijvoorbeeld restaurants of hotels), de plekken beoordelen door middel van een vijf-sterrensysteem, en hun aanbevelingen delen met vrienden.
Josh Williams, Product Manager, Location & Events bij Facebook, zegt: “This is an early release and there’s lots more to do. Results will get better the more people use Nearby, and we’ll continue to improve it based on feedback. We also plan to add places info from third party services in the near future.”