Social Media24.08.2012

Wat iedereen moet weten over Facebook winacties


wat-iedereen-moet-weten-over-facebook-wi.jpg
wat-iedereen-moet-weten-over-facebook-wi.jpg

Gebruik jij ook Facebook winacties om je bereik op Facebook te vergroten? Het is namelijk een mooie manier om meer bezoekers (lees: fans) binnen Facebook naar je pagina toe te trekken. Ook kun je hiermee je huidige fans belonen. Maar helaas zie ik nog te vaak dat deze acties niet aan de promotionele richtlijnen van Facebook voldoen. En dan heb je de kans dat je pagina op zwart gezet wordt en al het harde werk voor niets is geweest!

Ondanks dat er in de afgelopen tijd verschillende artikelen zijn verschenen waarin de richtlijnen helder worden uitgelegd, gaat het nog te vaak fout. Vandaar dit artikel om je in heldere taal uit te leggen waar een winactie aan moet voldoen en wat dus wel en niet is toegestaan.

Doel van de richtlijnen

Facebook heeft deze richtlijnen niet voor niks opgesteld. Hiermee willen ze voorkomen dat jouw nieuwsoverzicht vol komt te staan met ongewenste berichten (lees: spam). Want zit jij te wachten op een eindeloze lijst aan likes, reacties en shares van vrienden die per se iets willen winnen? Ik niet!

Daarom verplicht Facebook bedrijven gebruik te maken van apps. Het voordeel hiervan is dat het wordt losgekoppeld van de Timeline en jij niet direct wordt lastiggevallen met deze acties.

Facebook benadrukt dat je in je algemene voorwaarden aangeeft dat jouw actie niets met Facebook te maken heeft. Zij zijn dus niet verantwoordelijk en vervullen geen enkele rol in jouw winactie. De informatie die deelnemers geven zijn voor jou en niet voor Facebook.

En daarin schuilt het probleem op het moment dat je het op de Timeline toestaat. Dan is er niet duidelijk wie er verantwoordelijk is en wordt het juridisch gezien een lastig verhaal.

Wat mag niet?

Eigenlijk is dit heel eenvoudig. Als je in je achterhoofd houdt dat Facebook een vervuilde newsfeed wil voorkomen, mag je gebruikers dus niet direct via één van de Facebook functionaliteiten laten deelnemen aan een winactie.

Enkele voorbeelden wat dus niet mag op de Timeline:

  • Like dit bericht en win
  • Reageer op dit bericht om kans te maken op
  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij
  • Geef antwoord op deze poll en onder de stemmers verloten wij 

Eigenlijk komt het er op neer dat je de functies op je Timeline niet als toegangsvoorwaarde mag laten dienen om deel te nemen aan een actie. Liken, reageren, delen, taggen, stemmen en aansporen om zelf berichten te plaatsen is tegen de regels.

Daarbij is het niet toegestaan via Facebook de winnaars te benaderen. Niet op de Timeline, niet via een persoonlijk bericht. “Na de actie nemen wij via een persoonlijk bericht contact met je op”, is niet toegestaan. Chatten en het plaatsen van een reactie om diegene zijn of haar Timeline, mag ook niet. Je zult de winnaar buiten Facebook om moeten benaderen, dus via e-mail.

Tot slot mag je ook niet de winnaar bekend maken op de Timeline, zonder expliciete toestemming. “Gefeliciteerd …, neem contact op via info@abc.com om je prijs in ontvangst te nemen” mag dus ook niet. 

Bijenkorf: dit bericht is niet toegestaan op Facebook

bijenkorf-like-bericht.jpg
bijenkorf-like-bericht.jpg


Pathe; ook dit bericht is niet toegstaan

Pathe like bericht1

Wat mag dan wel?

Maar je wilt toch graag een winactie houden. Wat is dan wel toegestaan? Natuurlijk zijn er nog genoeg mogelijkheden. Daarvoor adviseer ik je onderstaande stappen te zetten:

  • Ontwikkel een applicatie voor Facebook (raadpleeg eventueel een Preferred Marketing Developer)
  • Plaats deze onder een aparte TAB binnen jouw pagina
  • Communiceer daar wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen
  • Vraag eerst of ze de pagina willen Liken (Like-gate), bijv. ‘Klik op Like om een fan te worden en doe mee aan de actie om kans te maken op ….’
  • Vraag om toestemming tot hun gegevens (bijv. e-mail); je mag winnaars niet via een Facebook-functie (bijv. privé bericht) benaderen
  • Laat mensen akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld wordt dat Facebook gevrijwaard wordt
  • Kondig de actie aan op je Timeline, met een verwijzing naar de TAB.

Op deze manier voldoe je aan de richtlijnen. Maar dit is slechts de basis. Er zijn meer aspecten die een actie succesvol maken.

Nog meer tips voor een succesvolle winactie

Hoe kun je nog opvallen in het oerwoud van Like en winacties? Dat is heel simpel als je maar aan het volgende houdt:

  • Verzin een creatieve (originele) actie
  • Kies een prijs die relevant is voor jouw merk en de juiste doelgroep aanspreekt; dus geen iPad, iPhone, etc. Bied iets exclusiefs wat je eigenlijk normaal nooit zou doen, zoals een day on the job of rondleiding door het bedrijf (hoeft niet altijd een ‘fysiek’ product te zijn
  • Ontwikkel een simpele actie; mensen bepalen in een paar seconden of ze willen deelnemen, maak het niet te moeilijk
  • Vraag na deelname of ze het bericht met vrienden willen delen
  • Voor de gevorderde marketeers; verwerk de Open Graph techniek in de app
  • Promotie, promotie, promotie (budgetverdeling: 30% ontwikkeling en 70% promotie)!

Vooral het laatste punt zorgt ervoor dat veel campagnes op Facebook slagen of juist mislukken. Na de ontwikkeling van de app is er geen budget meer over voor promotie. Terwijl je daarmee juist de potentiële deelnemers (doelgroep) gaat bereiken. Er zijn zoveel Facebook winacties, hoe komen gebruikers dan bij jou uit? Juist, ze moeten je actie zien.

Maak slim gebruik van al je communicatiekanalen. Facebook Ads zijn een effectieve manier om bekendheid voor je actie te krijgen. Door slim te targetten spreek je de juiste doelgroep aan. Plaats een post op je Timeline waarin je de actie promoot en jaag dit aan met Sponsoried Stories en/of een Sponsored Post. Maar beperk je niet alleen tot deze vorm van promotie.

Neem de actie in je overige uitingen op. Plaats een bericht in je winkel, stuur een bericht naar je huidige klanten (of partners), pas je coverfoto aan (let op: die niet direct aanzet tot actie), vermeld het in je radioreclame, zet je PR-afdeling (-bureau) aan het werk, vermeld het in je mailing, ontwikkel flyers, etc. Wees creatief!

Conclusie

Hopelijk wordt het hiermee een stuk duidelijker waar winacties op Facebook aan moeten voldoen. Verdiep je in de richtlijnen voordat je een campagne start en kijk wat wel en niet is toegestaan. Kies een relevante prijs en ontwikkel een app.

Je kunt er voor kiezen om gebruik te maken van diverse standaard Facebook-applicaties of het tailor made te laten ontwikkelen bij een gespecialiseerd bureau. Maak promotie en zorg ervoor dat mensen van het bestaan van de actie afweten.

Doe je voordeel met dit artikel en deel het met mensen waarvan jij denkt dat ze het nodig hebben. Ik kom ze ook nog dagelijks tegen en stuur ze meestal een bericht of geef ze een belletje. Zo help ik anderen vrijblijvend en voorkom ik blanco pagina’s.

Als je nog aanvullingen of vragen hebt, stel ze gerust. Dan kan ik (of andere lezers) je helpen en je vraag beantwoorden.

Extra: mocht je nog vragen hebben bekijk dan de video van Facebook: Promotions Guidelines Training.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads