05.04.2012
Social Media

Facebook maakt deel uit van dagelijkse routine

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
facebook-maakt-deel-uit-van-dagelijkse-r.jpg
facebook-maakt-deel-uit-van-dagelijkse-r.jpg

Social networking is een gewoonte geworden. Zo blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de Universiteit van Göteborg over het gebruik van Facebook door de Zweedse online bevolking.

De onderzoekers merken op dat Facebook voor 85% van de respondenten een onderdeel uitmaakt van de dagelijkse routine. Bijna de helft van de ondervraagden geeft toe het moeilijk te vinden om zonder het sociale netwerk de meest recente actualiteit te kunnen blijven volgen. Verder zegt 26% zich ongemakkelijk te voelen wanneer het onmogelijk is zich geregeld op het sociale netwerk aan te melden. “Facebook lijkt een onderbewuste gewoonte te worden,” merkt onderzoeksleider Leif Denti, psycholoog aan de Universiteit van Göteborg, op. “Een groot gedeelte van de respondenten blijkt elke keer in te loggen bij het sociale netwerk wanneer ze hun webbrowser starten. Voor sommigen kan die gewoonte zich mogelijk ontwikkelen tot een verslaving.

Denti merkt op dat vrouwen in het algemeen meer actief zijn op Facebook dan mannen. “Gemiddeld besteden vrouwen 81 minuten per dag aan Facebook, terwijl dat bij mannen beperkt blijft tot 64 minuten. Ook blijkt dat respondenten met een lager inkomen en een lagere opleiding het vaakst gebruik maken van Facebook.

Facebook statistieken van het onderzoek:

De gemiddelde gebruiker brengt 75 minuten per dag door op Facebook.
De gemiddelde gebruiker logt 6,1 keer per dag in op Facebook.
70% logt in iedere keer als ze hun computer of browser opstarten.
26% voelt zich niet op z’n gemak als ze regelmatig in kunnen loggen.
Vrouwen brengen gemiddeld 81 minuten per dag door op Facebook.
Mannen brengen gemiddeld 64 minuten per dag door op Facebook.
Facebooken is vooral een gewoonte onder jonge gebruikers.
Oudere mensen gebruiken Facebook om meer mensen te leren kennen.
67% van de jonge gebruikers gebruikt Facebook om de tijd te doden.
38% geeft negatieve informatie in hun status updates.
Vrouwen schrijven meer over emoties en relaties.
Een derde van de mannen probeert anderen te provoceren op Facebook.
Een kwart van de respondenten schept op op Facebook.

Share this post