Van woensdag 16 tot en met 26 februari kunnen bezoekers van de Stadsschouwburg Amsterdam met één ‘druk op de knop’ hun Facebook vrienden laten weten dat ze de activiteiten daar Liken mbv een fysieke Facebook Like button.
Fysiek Liken gebeurt 0p een eenvoudige wijze door bij binnenkomst in de Stadsschouwburg iedere bezoeker een sleutelhanger waarin een RFID-chip is verwerkt te geven. Deze chip wordt gekoppeld aan zijn of haar Facebook account. In de Stadsschouwburg zijn verschillende herkenbare z.g. SowiSocial-punten geplaatst. Bij elk punt leest de bezoeker wat hij precies wil Liken en welke informatie er op zijn Facebook pagina komt te staan.
Door in één beweging met de sleutelhanger langs dit speciale punt te gaan zien de Facebook vrienden van de bezoeker op zijn Facebook pagina wat hij/zij zojuist heeft beleefd, inclusief beeld en een link naar meer informatie. De sleutelhanger wordt na afloop ingeleverd en gereset.
Bedenker is het bedrijf SowiSocial die op de vraag “Waarom zou je een online medium als Facebook offline vertegenwoordigen?” antwoord: Het grootste deel van de posts op Facebook gaan over ervaringen in het fysieke leven. Logisch dus om ze ook in dat leven te Liken! De mensen achter SowiSocial voorspellen dat er in de nabije toekomst veel meer plekken geschikt zijn voor deze toepassing, zoals bijv. bioscopen, festivals, restaurants en musea. Want denken jullie, is dit een handige toepassing of gebruikt iedereen straks toch liever zijn mobile voor statusupdates van Facebook? Cartoon by Sproets