Hoe bouw je een van de grootste YouTube Channels ter wereld? Hoe creëer je met Virtual Reality een gebruikersbeleving die je gebruikers versteld doet staan? Hoe voelt het om te zien dat het Witte Huis jouw videoplayer gebruikt? Op donderdag 18 juni vertellen Nederlandse pioniers je tijdens het Mediapark Jaarcongres hoe zij het hebben gemaakt buiten onze landsgrenzen.
Het toonaangevende dancelabel Spinnin’ Records is verantwoordelijk voor de ontdekking van vele wereldberoemde DJ’s, zoals Martin Garrix en Nicky Romero, Dimitri Vegas & Like Mike. Hun YouTube kanaal heeft 9,5 miljoen abonnees, gemiddeld 750.000 weergaven per maand en staat daarmee wereldwijd op nummer 8 van de meest bekeken YouTube kanalen ter wereld. Hoe bouw je zo’n succesvol merk en YouTube kanaal? Wat is de visie achter dit label wat inmiddels dé autoriteit op gebied van dance muziek is? Eelko van Kooten, CEO van Spinnin’Records geeft op 18 juni een kijkje in zijn keuken.
Videopionier Jeroen Wijering ontwikkelde in 2004 als student de JW player. Hij besluit een opensourceversie van de software op zijn website te zetten. De rest is history – websites als NU.nl en die van het Witte Huis maken er gebruik van en zelfs YouTube draaide het eerste jaar op de JW Player. Inmiddels is de player live op 2 miljoen sites. Tijdens MPJC vertelt Jeroen hoe deze jongensdroom werkelijkheid is geworden.
Jan Riemens is een ondernemer pur sang. Zijn internationale media bedrijf Zoomin.TV is koploper op het gebied van online video, actief in 26 markten en heeft een online bereik van 2,2 miljard video impressies per maand. Zoomin.TV werkt voor uitgevers en websites over de hele wereld en beschikt daarnaast over een indrukwekkend eigen distributienetwerk. Met 50.000 kanalen en 2 miljards views per maand is Zoomin.TV het grootste niet-Amerikaanse MCN op YouTube. “En de komende jaren zullen we alleen maar verder groeien”, voorspelt Riemens. Wat is zijn visie op deze nieuwe markt?
Veejay Michelle van Mil (Veejays.com) is een master in het creëren van ervaringen via grote schermen. Met passie laat ze de visuals tijdens events van het scherm af spatten. Inmiddels heeft ze ruime ervaring met grote producties in Europa. Imagineering is een nieuw beroep geworden – wat kan de media industrie daarvan leren? Op MPJC praat ze je bij én laat ze bovendien haar werk zien.
Geert Jan Bogaerts (VPRO Digitaal) neemt je mee naar de wereld van Virtual Reality (VR). In het Medialab in Eindhoven doet VPRO onderzoek naar immersiveness: manieren om media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument te brengen, bijvoorbeeld met VR. Geert Jan demonstreert de uitkomsten hiervan op MPJC: wat zijn volgens hem de mogelijkheden van VR voor media bedrijven?
Deze en meer sprekers praten je op 18 juni helemaal bij op het gebied van nieuwe media. Ook bij MPJC zijn? Schrijf je dan nu in via de inschrijfpagina. Gebruik de Dutch Cowboys vipcode X3503 B629 6012 805E en krijg €50,- korting op een ticket! Meer informatie? Bekijk hier de line up van sprekers, de opzet van het programma of wie zich al hebben ingeschreven voor MPJC2015.