Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Professor Marion Debruyne van de Vlerick Leuven Gent Management School sloot de eerste congresdag van het 28ste internationale stichting marketingcongres af. Ze legde uit wat het grote succes verklaarde van het personality magazine Goedele. Een maandblad dat rond de figuur van Goedele Liekens werd gebouwd. De Vlaamse tv-diva bleek uiteindelijk ook in de zaal in een felrood kleedje te zitten.
Het blad van Sanoma Magazines verkocht na amper enkele maanden al bijna 60.000 stuks, goed voor een vijfde plaats op de Vlaamse maandbladenmarkt. Dit leverde meteen het bewijs dat personality magazines (al langer een fenomeen in Amerika en Nederland), ook in België geliefd zijn. “Het merk is hier een persoon, en dat laat toe dat men er een echte band mee kan voelen”, iets wat marketeers vaak op een meer kunstmatige manier proberen te bereiken legt Debruyne uit. Uitstekende voorbeelden zijn “de Joeri” van Jim Mobile of “Cora” van Mora.
Bovendien staat deze persoon, en dus ook het merk, ergens voor: Goedele is een vrouw van de wereld, ze staat voor veelzijdigheid, passie, nieuwsgierigheid, avontuur,… En ze heeft 100% naamsbekendheid. Sanoma slaagde er vlekkeloos in om het evenwicht te vinden tussen verschillende soorten innovaties. “Goedele paste niet in de klassieke vakjes van Sanoma. Het wordt intern geleid door het duo Goedele Liekens en Danny Ileghems, die vooral bekend is als onderzoeksjournalist. Ook externe processen werden aangepast aan het blad: de klemtoon werd gelegd op abonnementenwerving. Er werd geëxperimenteerd met de online verkoop van nummers en met nieuwe formules voor adverteerders.
Goedele vindt het vooral een uitdaging om te blijven verrassen: “We moeten oppassen voor sjablonen, het gevaar is dat we alleen nog maar rubriekjes gaan invullen”. Zo zal er in januari een blad uitkomen, dat gaat over (filmregisseur) Erik Van Looy: “Een éénmalige mannen-Goedele”.
(Verslag van het 28ste internationale stichting marketing congres (smc2009) op vrijdag 4 en zaterdag 5 december 2009)