Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Eind 2014 heeft Blinker de “nieuwsbrief-APK”-actie uitgevoerd onder Blinkerklanten. Dit hield in dat een Blinker projectleider én designer de e-mail nieuwsbrief van de klant kritisch bekeken om tips te bieden ter optimalisatie. De bevindingen en adviezen die hieruit voortkwamen bleken voor veel klanten een eyeopener of zelfs een motivatie om werkwijzen om te gooien. Hieronder lees je de top vijf meest gegeven adviezen, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.
1. Zorg dat je mobiele lezers de mail optimaal getoond krijgen
Wees ervan bewust dat de mobiele doelgroep groeit en blijft groeien. Zo hadden sommige van de gecontroleerde mailings tot wel 40 procent mobiele lezers. Omdat de templates van deze mailings niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel, zijn ze dus niet prettig te lezen. Wil jij dat ook je mobiele lezer je mail opent? Dan is ons advies duidelijk: laat je
template responsive maken.
2. Creëer herkenbaarheid: zowel in de mail als in de inbox
In sommige inboxen, zoals die van tablets, wordt alleen de naam vóór het @-teken als afzendernaam weergegeven. Als dit een persoonsnaam of een algemene term zoals “info” is dan verlies je daarmee herkenbaarheid.
Gebruik daarom een mailadres waar je bedrijfsnaam voor het @-teken staat. Verhoog daarnaast je herkenbaarheid door je mailings te laten aansluiten op de stijl van je website
. Zo ontwikkel je een eenduidige, professionele uitstraling richting je lezer.
3. Onderschat het belang van een pre-header niet
Wel aanwezig maar niet opvallend, dat is wat een goede pre-header moet zijn. Het bevat 3 onderdelen.
- • Een snippet: een snippet gebruik je als extensie van de onderwerpsregel om zo de lezer nieuwsgierig te maken.
- • Een “lees online” link: neem daarnaast een korte “lees online”-link op in je pre-header. Laat de “Wanneer deze e-mail niet goed weergegeven wordt…”-zin achterwege, deze eist een onnodig prominente plek op. Een korte term als “online versie” is ook prima te begrijpen door de lezer.
- • Een afmeldlink: als laatste is het van belang in afmeldlink bovenin je template op te nemen. Hiermee voorkom je dat een lezer die niet de moeite wil nemen om naar beneden te scrollen op “ongewenste e-mail” klikt. Dit heeft gevolgen voor de aflevering van de rest van je mailing.
4. De tijd van tekst-heavy mails is voorbij, leg de nadruk op je doel
Beperk je tekst tot een aantal regels of bullets en verwijs de lezer met een opvallende button naar een landingspagina. Door een duidelijke call-to-action button wordt de nadruk gelegd op het doel van je mailing. Dit verbetert de doorklikratio en maakt de mailing goed scanbaar voor de lezer.
5. Het eindigt niet bij mail: laat je content delen via social media
Als je graag stimuleert dat jouw lezers je volgen via je social media kanalen, dan is het advies om social media buttons in de header of footer op te nemen. Vermijd daarbij makkelijk te voorkomen fouten: een oud Twitter logo met een “t” in plaats van het vogeltje, of een verwijzing naar het niet langer bestaande Hyves. Wil je daarnaast ook dat lezers jouw content delen via hun eigen kanalen? Plaats dan social sharing icoontjes onder je artikelen. Hiermee kun je het virale effect van jouw artikelen stimuleren.
Tijd voor eenduidige, frisse uitstraling: het rapport van forTop
Een drukke mailing met veel informatie maakte de mailings van forTop onoverzichtelijk voor de lezer. En daarnaast sloot de moderne website niet meer aan bij het huidige template. Na het versturen van het rapport kregen we al snel reactie van forTop. Ze wilden zeker het template aanpassen op basis van het rapport. Bekijk hieronder het resultaat.
Ook behoefte aan advies op basis van jouw template?
Neem contact met ons op via 079 -363 70 60 of info@blinker.nl. Samen kunnen we kijken welke optimalisaties er nodig zijn om jouw template weer up-to-date te krijgen.
Meer tips?
Benieuwd hoe je een e-mail design maakt waar mee je scoort? Download dan het white paper “Design e-mail nieuwsbrief” inclusief checklist.
Deze blogpost is geschreven door Yvonne Rosheuvel / Projectleider @ Blinker BV.
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021