‘Journalisten moeten van ’t idee af dat zij de gate-keepers zijn in de nieuwsvoorziening”. Bloggers, en steeds meer journalisten weten dat al. Het verhaal van Dan Gillmor is niet nieuw, wel helder.
Kijk je naar de productie van nieuws, dan leven we nu niet meer in ’t ‘me & my web’, maar in ’t ‘we & our’ web. De consumptie ervan is precies andersom. Nieuws wordt meer een conversatie, en ’t gaat om ‘luisteren’. Luisteren naar de manier waarop de consument nieuws verwerkt, wat hij nieuws vindt, en zorg er dan voor dat je z’n bron mag zijn. Denk niet dat je als journalist/blogger meer weet dan je publiek, so activate them!
Breng je de ‘Daily Us’, zoals Gillmor het toekomstig nieuws noemt, dan moet je begrijpen dat…
– het weten wat populair is niet genoeg is. – je moet werken aan je reputatie, en die bouw je steen voor steen. – het vooral een onzeker en lastig pad is. – gezonde argwaan er bij hoort.
Verder ging ie in op de rol van mash-up content. Mash-ups met content van 2 of meer bronnen kunnen onverwachte effecten veroorzaken, en we weten niet waar dat heen gaat….M’n koffie kwam bijna naar boven bij ’n Bush/Blair mash-up, prachtig:
Ook leuk was de free-lance teskst-schrijver die in ’t vragenrondje aan Gillmor vroeg hoe zijn toekomst erover 5 jaar uit zou zien. Gillmor: “You’ll be fucked, or find a niche!”