Eind september dit jaar hebben we ShareZis gelanceerd. ShareZis is een programma waarbij tekstschrijvers, copywriters en bloggers die hun inhoud bijdragen aan CheckZis beloond worden met een aandeel in 50% van onze omzet.
In de weken voor en na de lancering heb ik tientallen freelance tekstschrijvers en copywriters gesproken. Eigenlijk doe ik dat nog elke dag. Inmiddels heb ik een beeld gekregen van de kenmerken van succesvolle tekstschrijvers en begrijp ik beter waarom anderen minder succesvol zijn. Daarom hierbij wat welgemeende adviezen aan deze creatieve groep die steeds belangrijker zal worden in de toekomst van de media.
1. Verbind een expertise aan je schrijven
Als je €75 per uur vraagt voor je schrijfwerk, maar ook nog eens goed op de hoogte bent over onderwerpen die voor je klant relevant zijn bied je meerwaarde. Met toegevoegde expertise onderscheid je je bovendien beter van anderen. Geef je klant een consultant cadeau bij je schrijfvaardigheden.
2. Diversifiseer
1 expertise is goed. Maar als je het daarbij laat maak je jezelf kwetsbaar. Stel je bent gespecialiseerd in de bouwsector, maar die sector krijgt het zwaar. Als dat je enige expertise of doelgroep is voel jij de pijn ook sterker. Ga dus voor meerdere expertises en meerdere klantgroepen.
Diversificeer dus. Je gevoeligheid voor de ups en downs van een bepaalde sector neemt dan af. Let op: te veel expertises maakt je minder geloofwaardig en je positionering onduidelijker.
3. SEO expert – echt waar?
Ja, hier zit wat irritatie. Ik ben heel veel zelfbenoemde SEO-experts tegengekomen. Ook onder tekstschrijvers. Het is iets waar je je dus nauwelijks mee onderscheidt. Sterker nog, als je website niet bij de eerste zoekresultaten verschijnt, hoe geloofwaardig ben je dan?
Doe de check. Google eens op het keyword “tekstschrijver + je expertise” of “tekstschrijver + je stad”. Sta je op de eerste 2 pagina’s? Nee? Dan ben je dus zeker geen SEO-expert.
4. Verzorg je website
Je website is de online voordeur van je bedrijf en beïnvloedt hoe mensen je zien als professional. Zorg dus dat je website up-to-date is met recente informatie. Zorg er ook voor dat je website er gewoon degelijk uitziet. Het is nergens voor nodig je website eruit te laten zien alsof ie is gemaakt in 1998. Persoonlijk vind ik het onderstaande voorbeeld goed.
Er zijn prima (gratis!) diensten die je helpen een mooie, makkelijk aanpasbare website te maken. Voorbeelden zijn Wix en Weebly.
5. Schrijf!
Laat zien dat je schrijven geweldig vindt! De makkelijkste manier om dat te doen is door te gaan bloggen. Je kunt zo je passie voor het schrijfvak tonen en je eigen persoon meer dimensies geven. Bovendien kan je op een blog de omgeving goed controleren (anders dan op een sociaal netwerk als LinkedIn of Facebook).
6. Word uitgever
Als freelancer zal je waarschijnlijk uurtje-factuurtje werken. Dat kan aantrekkelijk zijn, maar het heeft 2 nadelen: (1) het is niet schaalbaar – je kunt je uren maar 1 keer verkopen (2) geen uren = geen geld.
Een oplossing is jezelf ook te zien als uitgever. Misschien kan je je kennis kwijt in een e-book dat je kunt verkopen. Of schrijf je nuttige artikelen op een website waar je relevante advertenties bij plaatst. Het hoeft trouwens geen core business te zijn. Je kunt er die loze uurtjes die her en der ontstaan mee vullen.
Deze en andere lijsten vind je op CheckZis.com, net als:
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020