17.09.2010
Media

In de rij voor de Drie Dwaze Dagen (DDD) van de Bijenkorf

By: Corné Kox

BlogMedia

Al eerder schreef mijn collegablogger Leroy afgelopen week een mooie blogposting over het spel ‘De Dwaze Rij’ van de Bijenkorf. Een spel wat aansluit bij een grote (en groeiende) groep Bijenkorf fans en een antwoord is op de vraag ‘wanneer zijn de Drie Dwaze Dagen’, die de Bijenkorf al in augustus van een aantal klanten krijgt.

Reden voor mij om te bellen met Astrid Heijnen, Public Relations Specialist bij de Bijenkorf

in-de-rij-voor-de-drie-dwaze-dagen-ddd-v.jpg
in-de-rij-voor-de-drie-dwaze-dagen-ddd-v.jpg

De Bijenkorf is afgelopen mei met haar Facebook account gestart. Samen met Twitter, zijn dit de twee kanalen die door twee medewerkers (ondersteund door externe bureaus) ingezet worden op dit moment. Astrid legt uit dat het Facebook kanaal in eerste instantie multimediaal werd ingezet. Een campagne werd op de Facebook pagina niet anders gecommuniceerd dan in print en op het web.

Hierin is nu verandering gekomen, Facebook en Twitter worden actiematig en ondersteunend ingezet in de beleving van de Drie Dwaze Dagen. Ik heb zelf al verwijzingen naar in-store voorbij zien komen, leuk hoe dingen in elkaar grijpen.

De Dwaze Rij
Zeker in de voorste regionen wordt er actief gespeeld, in totaal staan er nu zo’n kleine 5800 ‘klanten’ in de rij te wachten tot de Drie Dwaze Dagen van start zullen gaan. Het spelverloop is eenvoudig, je kunt voordringen of iemand uitdagen die voor je staat. Zo schuif je, na dobbelen (bij winst), maximaal de helft van het aantal plekken ten opzichte van je huidige positie op. Sta je bijvoorbeeld op plek 64, dan kun je iemand tot plek 32 uitdagen. De hoofdprijs is een cadeaucard ter waarde van €333,00 die op 26 september op de eerste plek zal vallen. Op andere plekken in de rij vallen ook prijzen. Hier kan dagelijks om gestreden worden.

iMagazine in oktober
Astrid geeft ook te kennen dat de Bijenkorf bezig is het het ontwikkelen van een iMagazine voor de iPad, deze zal half oktober verschijnen naast de eerder uitgebrachte iMagazines op het web.

Low Profile begonnen
De Bijenkorf is ‘low profile’ begonnen, geeft Astrid aan. Dit is een bewuste keuze geweest om langzaam maar zeker een gevoel te krijgen bij de inzet van social media. De organisatie is ondertussen wel zo ver dat ook het telefonisch klantencontact team binnenkort omgevormd zal gaan worden tot webcare team om zo ook de vragen die verschijnen via Facebook en Twitter te kunnen beantwoorden.

De beleving van de Drie Dwaze Dagen
Het spel speelt, naar mijn mening, prima in op de beleving van de Drie Dwaze Dagen, op een luchtige manier. Het aantal Facebook Fans is voor de Bijenkorf afgelopen dagen in ieder geval flink toegenomen. Ik wens Astrid en haar team dan ook succes bij de verdere voorbereidingen van de Drie Dwaze dagen en de verdere uitrol van de social media strategie.

Wat vind jij van de weg die de Bijenkorf hiermee is ingeslagen, ik lees het graag terug in jouw reactie!

Share this post