Het fenomeen Drie Dwaze Dagen kennen we: drie dagen lang voor een goede prijs merkproducten kopen in Neerlands enige luxe warenhuis. Half Nederland komt erop af. De Bijenkorf was deze week nog in het nieuws voor de lancering van een aantal high-end merken die een shop-in-shop hebben in het Amsterdamse filiaal van het warenhuis (denk aan Louis Vuitton en Burberry) En nu dan de eerste online actie: De Dwaze Rij. Dit is een virtuele rij waar klanten mee kunnen spelen voor prijzen die door de Bijenkorf worden weggegeven. De hoofdprijs is een cadeaucard t.w.v. 333 euro die je kunt besteden voorafgaand aan de Drie Dwaze Dagen. Ook hier kun je strijden voor je plek om net dat gewilde product te bemachtigen.
Vanaf vandaag (bijna een maand voor de Drie Dwaze Dagen) wordt de spanning al opgevoerd: wanneer je thuis de boekjes met producten van de Drie Dwaze Dagen in de bus krijgt, kun je je al inschrijven en kom je keurig op volgorde in de rij. Dan is het wachten tot het spel begint op 16 september om 9.00 uur ’s ochtends. Wanneer het startschot is gegeven, kun je dobbelen en voordringen. Het virtuele spel heeft verschillende functies zoals bijvoorbeeld de (waarschijnlijk binnenkort zeer beruchte) DringVoor knop. Deze druk je in en diegene voor jou in de rij heeft een uur de tijd om jouw voordringactie tegen te houden! Dit betekent constant je mail in de gaten houden voordat iemand jouw plek pakt…
Nog efficiënter is de DaagUit knop: hiermee schuif je maximaal de helft van de hoeveelheid mensen in de rij naar voren. En dat is het moment dat je tegen elkaar kunt dobbelen. De winnaar in dit dobbelelement komt op de plek van de uitgedaagde te staan. Ook hier is maar een uur de tijd. Is er een uur niet gereageerd, dan is je plek weg. Tot 26 september 12.00 kun je een hoge plek veroveren, daarna bepaalt de plaats in de rij of je in de prijzen bent gevallen!
Het spel wordt persoonlijk gemaakt omdat je een eigen profiel hebt – inclusief foto en een avatar. Zelf sta ik al op nummer 361, waar ik vanaf 16 september verandering in ga brengen. Het spel is leuk en tegelijkertijd ook makkelijk, en zal waarschijnlijk veel enthousiasme opwekken bij de deelnemers en Drie Dwaze Dagen-fans.
Jaarlijks doet het warenhuis zijn best om op een originele manier de dwaze dagen in het najaar te introduceren. Drie jaar geleden zong Gordon het themanummer en in tijden waarin de online wereld niet meer weg te denken is uit onze maatschappij, wordt het publiek alvast opgewarmd met een online game.