24.05.2007
Media

De botsing tussen de oude en nieuwe media

By:

BlogMedia
1180007549blanken.jpg
1180007549blanken.jpg

Vervolg van live verslag op Mediacity 2007

Henk Blanken, adjunct hoofdredacteur van het Dagblag van het Noorden, blogger en co-auteur van het boek PopUp – de botsing tussen oude en nieuwe media geeft nu zijn keynote. Die baseert hij op 7 wetten van nieuwe media:

1. De wet van Kelly – Quote van een van de oprichters van Wired – “alles van waarde wordt gratis, door digitalisering” – oftewel “information wants to be free” – macht is aan de consument

2. De wet van de Navelpiercing – het concept van de krant leeft nog max. 20 jaar – wie op zijn 23-site nog geen sushi heeft gegeven, zal dat waarschijnlijk niet meer doen – hetzelfde geldt voor een navelpiercing en/of betaalde krant – geen van de gevestigde partijen heeft “yahoo, google, startpagina, msn, marktplaats, monsterboard etc.” bedacht.

3. De wet van Metcalfe – Metcalfe was de uitvinder van ethernet (computer netwerk) – Gutenberg V= N * C – De waarde van het netwerk = netwerk x aantal leden – Wet van Metcalfe: V = N2 * C (netwerk, gratis telefoons)

4. De wet van Reed – Deze wet verklaart onder meer het succes van Google – V = 2N * C – Als mensen waarden toevoegen aan het netwerk (evalueren en er iets mee doen, Ebay reputatie) groeit de waarde van het netwerk dus exponentieel – wij zijn gewend aan lineaire groei

5. De wet van de Infoclan – Niet het grootste bereik telt op internet, maar het kleinste en toch relevante

6. De wet van Behoud van Bagger – Wat je ook doet, er zal altijd bagger over je heen gestort worden – Het beste wat je kan doen is gebruik maken van de kracht van het netwerk zelf – Dagblad van het Noorden laat daarom mensen anoniem reacties posten, modereren we niet, maar door mensen elkaar te laten modereren. – Geenstijl is een mooi voorbeeld van hoe een normaal persoon, anoniem op internet, een idioot, grof persoon wordt

7. De wet van de Meute – the long tail van het nieuws – Brittanica dacht dat ze gratis moest zijn door haar encyclopedie weg te geven, maar kwam erachter dat informatie free floading was (enter Wikipedia) – “Toen God het niet meer wist, schiep hij de journalist… Levi Weemoedt” – Vrije informatie heeft ook een website als DIGG opgeleverd, een collectief redactie systeem. toch zijn er maar 30 burgerjournalisten t.o.v. 900.000 geregistreerde deelnemers

Conclusie volgens Blanken: “De meute deugt (er zijn geen gelukkig geen 16 miljoen bloggers)

Share this post