Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken


Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?

The Undrinkable Can

The Undrinkable Can is een gedurfd en satirisch 360 Art-project gericht op het onder de aandacht brengen van de milieuramp en alarmerende gezondheidsproblemen veroorzaakt door de Coca-Cola Company, aldus de bedenkers.

Het concept van het ondrinkbare blikje Cola is een gelimiteerde oplage van 1.500 op maat gemaakte blikjes, elk gevuld met Coca-Cola en permanent verzegeld, dus onmogelijk te openen! Elk blikje wordt verkocht met de genummerde displaydoos en de 39 gram suiker (daar schrik je wel van als je het ziet), wat precies de hoeveelheid is die standaard in een blikje cola zit.

Tegen het einde van de maand zal 100% van de winst uit ‘The Undrinkable Can’ worden geïnvesteerd in een shortpositie op de aandelen van Coca Cola op Nasdaq. Een positie die de bedenkers enkele maanden later openbaar willen maken.

Als de aandelenprijs van Coca-Cola is gestegen, verliezen de bedenkers. Als de aandelenprijs van Coca-Cola echter daalt, hebben de creatieve geesten gewonnen. Bij een positief resultaat wordt de 100% van winst uit deze short gedoneerd aan 3 verschillende NGO’s gevestigd in Chiapas (Mexico), die vechten tegen het ‘waterwin monopolie’ van Coca-Cola in die regio.

Achtergrond van het project: The Undrinkable Can

In het begin van de jaren 2000 werd Vicente Fox, voormalig CEO van Coca-Cola Mexico, president van het land. In de daaropvolgende jaren verwierf Coca-Cola snel het merendeel van de belangrijkste waterconcessies in verschillende regio’s van het land, waarbij miljoenen liters water per dag werden gewonnen. Dit heeft geleid tot een watertekort en een catastrofale gezondheidssituatie in het hele land.

Bedenker is William Lamson

Het idee van The undrinkable can is een kunstproject bedacht en uitgevoerd door de kunstenaar William Lamson. Het oorspronkelijke idee was een blikje frisdrank om te bouwen tot een ondrinkbaar object door het te vullen met beton. Het project onderzoekt de relatie tussen consumptie, verspilling en duurzaamheid.

Gaat Coca-Cola reageren?

De verwachting is niet, immers iedere reactie leidt tot meer aandacht en dat is juist goed voor de bedenkers van het ondrinkbare blikje cola. De frisdrank gigant lijkt zich tegenwoordig vooral bezig te houden met AI.

Eind vorig jaar lanceerde Coca‑Cola wereldwijd het ‘Coca‑Cola 3000’ project met een limited-edition smaakvariant van Coca‑Cola Zero Sugar. Een nieuwe smaak met een bijzonder design wat mede tot stand kwam met behulp van kunstmatige intelligentie.

Coca‑Cola wilde met het 3000 Zero Sugar concept een poging wagen om de toekomstvisie van consumenten vast te leggen. Dit was mogelijk door het blikje met je smartphone te scannen waarna je werd verrast met een Creations Hub die je een inkijkje gaf hoe jouw omgeving er in het jaar 3000 uit zou kunnen zien.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Coca-Cola

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de ho...

Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

van de top 20 foodmerken
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar

Dit najaar, brengt Coca-Cola een nieuw product op de Nederlandse markt namelijk: Coca-Cola zero sugar. Dit maakte Coca-Cola bekend tijdens de opening van de vernieuwde Coca-Cola fabriek in Dongen. Coca-Cola zero sugar...

Marketing27.06.2016

Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar