Automotive15.07.2024

Zonneplan komt met Powerplay dat tot 2000 gratis rijkilometers zou bieden


Energiebedrijf Zonneplan voorziet zijn laadpalen nu van Powerplay. Als je standaard de laadkabel hebt ingeplugd, dan is je elektrische auto altijd stand-by om bij te springen wanneer het elektriciteitsnet overbelast raakt. Hierdoor laad je je accu regelmatig gratis bij. Zonneplan berekent dat het zelfs tot 2000 gratis rijkilometers zou opleveren.

Powerplay bij Zonneplan

Zowel bestaande als nieuwe laadpalen van Zonneplan beschikken vanaf 15 juli over deze Powerplay, de slimme aansturing waardoor je je auto kunt opladen met ‘gratis’ stroom. Stroom die wanneer het elektriciteitsnetwerk te vol raakt over is en zo je auto ingaat. Het zijn ook de elektrische auto’s die zorgen voor extra druk op het elektriciteitsnet, omdat ze vooral begin van de avond wanneer mensen thuiskomen van kantoor de lader erin steken. Zonneplan deed onderzoek en daaruit blijkt dat bijna tweederde van de 1819 Nederlanders met een elektrische auto deze voor maximaal 400 kilometer gebruikt. “Dat komt in de buurt van de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Daardoor is het helemaal niet nodig om elke dag de accu weer helemaal vol te laden en zeker niet allemaal tegelijk rond etenstijd”, aldus woordvoerder Frank Breukelman van Zonneplan.

Je kunt als je de volgende dag een volle accu  nodig hebt in de Zonneplan-app zorgen dat dat voor elkaar komt. Je kunt als gebruiker namelijk aangeven hoeveel kilometer je er precies bij wil laden en wanneer je wil vertrekken. De software zorgt dan dat alleen de meest voordelige uren worden gebruikt om te laden. Ga je de volgende dag helemaal niet op pad, dan kun je heel makkelijk je laadkabel in de auto steken: hij laadt dan o wanneer er door wind en zon te veel energie op het net aanwezig is, wat bijvoorbeeld op een zonnige zomerdag kan voorkomen. Je laadt dan gratis je auto vol en krijgt soms zelfs geld toe, als je netbeheerder hiervoor vergoedingen betaalt.

Minder dan 3 euro per 100 kilometer

“De combinatie van slim laden op dynamische prijzen en gratis laden bij stroomoverschotten maakt dat de doorsnee EV-rijder voor gemiddeld 2,89 euro per 100 kilometer rijdt,” stelt Zonneplan. Heb je een dynamisch energiecontract, dan laadt je voor bijna één euro meer. Met een vast contract is het helemaal niet grappig meer, dan zijn de kosten meer dan 5 euro. Gebruik je een openbare laadpaal, dan kun je rekenen op dubbele kosten ten opzichte van Powerplay. Snelladen bij een openbare paal? Vier keer zo duur als Powerplay, stelt Zonneplan.

Zonneplan: “Er is een goede reden voor de hoge vergoedingen die de netbeheerder EV-rijders betaalt die flexibel zijn in hun stroombehoefte. Nederland kent inmiddels namelijk bijna een half miljoen elektrische personenauto’s, waarvan meer dan de helft thuis oplaadt. Stel dat al die thuisladende auto’s dit allemaal tegelijk willen doen, dan betekent dat een stroomvraag van maar liefst 2,8 gigawatt. Elk uur dat ze dat doen staat gelijk aan het dagelijks stroomverbruik van maar liefst 400.000 huishoudens.” Kortom, er valt met Powerplay wel wat te winnen, en zeker met het over het algemeen slimmer plannen van je laadmomenten, waarmee de Zonneplan-app kan helpen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Elektrische auto

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Eén van de eerste elektrische muscle cars is de Dodge Charger Daytona en de e-bolide heeft nu een prijskaartje gekregen. Dit betaal je ervoor.

Automotive09.08.2024

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap

Tesla heeft weer een recall, maar wederom gaat het om een software-update. Je hoeft dus niet naar de garage.

Automotive31.07.2024

Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap

Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen

We groeien enorm in het afgelopen jaar als het gaat om elektrische auto's kopen, maar wereldwijd zijn we een druppel op een gloeiende plaat.

Automotive29.07.2024

Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen

Waarom je als iPhone-gebruiker beter niet voor deze auto’s kiest

Elektrische auto-marker Rivian zegt geen plannen te hebben om CarPlay aan zijn auto’s toe te voegen. Het is daarin niet alleen: Tesla en Mercedes-Benz doen er ook niet aan.

Automotive23.07.2024

Waarom je als iPhone-gebruiker beter niet voor deze auto’s kiest

Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil

Wil je nog een tweedehands elektrische auto kopen, dan kun je dat beter vandaag doen dan morgen. De pot is bijna op.

Automotive16.07.2024

Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil