De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Is elektrisch rijden in 2016 nog steeds echt voordeliger? Die vraag is uiterst relevant nu de overheid de huidige fiscale regels en daarmee ook de voordelen van een lagere bijtelling voor leaserijders op de schop gooit. En dat heeft alles te maken de C0₂-uitstoot. Deze bepaalt uiteindelijk in wat voor bijtellingspercentage jouw auto valt.
Hoe wordt de C0₂-uitstoot berekend?
Hier hoef je geen wiskunde voor hebben te gestudeerd. Met onderstaand rekensommetje kun je eenvoudig berekenen hoeveel C0₂-uitstoot een benzinemotor respectievelijk een dieselmotor heeft. Bij auto’s met een benzinemotor kun je het verbruik per 100 kilometer met 23,7 vermenigvuldigen (vaste norm). Rijdt een auto bijvoorbeeld 5,5 liter op de 100 km dan is de C0₂-uitstoot 5,5 x 23,7 = 130,4 g/km C0₂.
Bij auto’s met een dieselmotor wordt een iets hogere omrekeningsfactor gebruikt van 26,5. Rijdt dus een diesel ook 5,5 liter op de 100 km dan is de C0₂-uitstoot 5,5 x 26,5 = 145,8 g/km C0₂.
Bij hybride auto’s zoals o.a. de Mitsubishi Outlander PHEV wordt de C0₂-uitstoot gecorrigeerd vanwege de aanwezigheid van een elektromotor waardoor en direct sprake is van een lagere C0₂-uitstoot en je dus altijd voordeliger rijdt.
Wat maakt dit nu zo moeilijk voor autofabrikanten?
Autofabrikanten hebben te maken met wisselende wetgeving in Europese landen die er o.a. voor zorgt dat de prijzen in ons zogenaamde verenigd Europa, de EU, nogal fors afwijken. In Nederland heeft de overheid het rijden in zuinige auto’s fors fiscaal gestimuleerd. In grote landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland is dit bijvoorbeeld niet het geval. Al in 2001 heeft de EU autofabrikanten verplicht om zuinigere auto’s te fabriceren hetgeen er voor heeft gezorgd dat de C0₂-uitstoot per kilometer de afgelopen jaren met 16 procent is gedaald. Autofabrikanten zijn er dus bij gebaat om vooral auto’s te produceren met een lage C0₂-uitstoot. Hoe Nederland de verschillende bijtellingspercentages heeft bepaald is daarom lastig en zou autofabrikanten onder druk zetten om auto’s te produceren met een nog lagere uitstoot. Wij zijn echter maar verantwoordelijk voor een klein percentage van de Europese markt en moeten het doen met de uitstoot percentage zoals de automerken deze hebben bepaald.
Hybride en elektrische auto’s blijven voordeliger
Hoe complex de wetgeving ook moge zijn, de impact van hybride auto’s, by far de meest populaire categorie van lease-auto’s, zal altijd voordelen blijven behouden. In het geval van hybride heb je vrijwel altijd een voordeliger tarief en loont het ook om in 2016 te kiezen voor een dergelijke auto.
Slimme beslissers laten echter nog dit jaar een auto met een voordelig bijtellingstarief op kenteken zetten. En dat is een belangrijke reden voor Mitsubishi Motors om hun vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV extra onder de aandacht te brengen. Wie deze ruime en luxe SUV nog dit jaar bestelt is de komende jaren nog steeds verzekerd van de lage 7% bijtellingsregeling. En wie wil dat nu niet?
Het kopen van een Mitsubishi Outlander PHEV, ook in 2016 blijft nog altijd een stuk voordeliger als je dit vergelijkt met een auto met een bijtelling van 25%.
Bijtelling in 2016
Hieronder nog even het overzicht van de bijtellingspercentages zoals deze vanaf 1 januari 2016 zijn vastgesteld.
- Auto’s met ‘0’ gram C0₂-uitstoot behouden de 4% bijtelling
- Auto’s met ‘1-50’ gram C0₂-uitstoot gaan van 7% naar 15% bijtelling
- Auto’s met ’51-82′ gram C0₂-uitstoot gaan van 14% naar 21% bijtelling
- Auto’s met ’83-110′ gram C0₂-uitstoot gaan van 20% naar 25% bijtelling
- Auto’s met ‘>110’ gram C0₂-uitstoot behouden 25% bijtelling