Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De legendarische Col du Turini, onderdeel van ondermeer de
Rally van Monte Carlo, was vorige week het strijdtoneel voor de Nissan Électrique Turini Challenge. Met een volledig elektrisch voertuig, de Nissan Leaf dus. Dit om aan te tonen dat er steeds meer mogelijk is op het gebied van elektrisch rijden!
De uitdaging was niet om zo hard mogelijk naar boven te rijden, de weg was immers niet afgesloten zoals dat bij de Rally van Monte Carlo wel het geval is. Maar de bedoeling was om met een gemiddelde snelheid van 46,1 km/u naar de top van de Col du Turini te rijden, en dat op een zo zuinig mogelijke manier. Iets dat dus zeker een uitdaging was!
Voor iedereen die de Col du Turini niet kent, op onderstaande foto’s zie je goed om wat voor soort wegen het gaat. Smalle bergweggetjes met een groot aantal haarspeldbochten.
Zoals op de foto’s te zien is deze omgeving eigenlijk veel te mooi om daar met veel geweld naar boven (en beneden) te scheuren! Maar het was toch ook de bedoeling de minimale gemiddelde snelheid te halen. Met dermate veel bochtenwerk was dat een leuke challenge! Die uiteindelijk een derde plek opleverde.
Onderweg naar de top verbruik je met de Leaf (en het stevige door peddelen) natuurlijk de nodige power. Maar dat maak je op diezelfde prachtige weg, maar dan naar beneden, weer helemaal goed. De Leaf laadt dan in de zogenaamde B-aandrijfmodus weer flink bij.
De B-modus is een bijkomende aandrijfmodus die de Normal- en Eco-aandrijfmodi aanvult. Hiermee is het mogelijk regenererend te remmen terwijl je snelheid vermindert en zo dus energie bespaart.
Het doel van Nissan voor deze challenge was uiteindelijk om aan te tonen dat je met een elektrische auto gewoon een onderdeel van een rally kan rijden zonder de accu op te hoeven laden. Elektrisch rijden is de toekomst, staat nu nog in de kinderschoenen, maar Nissan heeft een duidelijke visie en laat hiermee zien dat er steeds meer mogelijk is!
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Nissan
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive17.10.2023
Nissan hyper: introduceert bijzonder busje
Automotive25.09.2023
Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit
En presenteert Concept 20-23Automotive11.08.2023
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt
Van gamer naar coureurAutomotive27.01.2023
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien
Automotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive23.03.2022