Volgens de India Times wil Apple voor 2015 het aantal exclusieve Apple-verkooppunten (de Apple Premium Resellers) in India verdrievoudigen tot zo’n 200. Drie franchisenemers, die anoniem willen blijven, zeggen dat hen is gevraagd hun winkels aan te passen aan de mondiale Apple-specificaties qua design, interieur en inrichting. De kosten van de aanpassingen krijgen zij binnen een jaar retour, aldus een Reseller.
Apple verkoopt zijn producten in India in 65 exclusieve Apple-winkels (iStore, Imagine) en via multimediaketens als Croma en The Mobile Store. Een ‘echte’ Apple Store ontbreekt vooralsnog op het continent. De Indiase overheid staat buitenlandse winkels die één merk verkopen wel toe, zolang 30% van de verkochte artikelen lokaal wordt geproduceerd. En Apple laat niets in India maken.
“I love India, but….”
In 2012 zei CEO Tim Cook dat ondanks zijn liefde voor India, het land voor Apple onvoldoende potentieel heeft. Sinds Apple zijn iPhones echter rechtstreeks aan de consument verkoopt en die zijn eigen operator mag kiezen, zijn is het aantal iPhone-gebruikers sterk gestegen. “Apple verkocht in november 2012 meer iPhones in India dan in de vier jaar ervoor,” aldus een van de drie anonieme Apple Premium Reseller. De India Times noemt een stijging van 3,9% in Q3 naar 15,6% in Q4/2012.
Samsung
Kenners zeggen echter dat – ook al breidt Apple uit in India – het Amerikaanse bedrijf niet in de buurt zal komen van het marktaandeel van Samsung (38% in 2012). De Koreaanse gigant bouw al jaren aan een netwerk in India, onder andere met Samsung Smartphone Cafes enSamsung Plazas.