Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
UPDATE 16 december: The Good Life Agency is (toch) een campagne van SIRE die als thema heeft “voor wie doe jij het eigenlijk?”, meer details zijn hier te vinden. Goede campagne, mensen die zich hebben aangemeld hebben netjes een mailtje gekregen met uitleg. Blijkbaar is de pers al naarstig op zoek naar mensen die zich hebben aangemeld om ze te interviewen.
The Good Life Agency is een bedrijf. Het is opgericht door Fred Moolhuijsen, die in het dagelijks leven partner is bij consultancybureau B&BA. Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand. Ze hebben een telefoonnummer, maar daar neemt niemand op en ondanks dat het een mobiel nummer is zijn “alle medewerkers op dit moment in gesprek”. Dit zijn tot nu toe de mij bekende feiten over The Good Life Agency. De reden van dit ietwat rare begin is dat ik niet kan geloven dat dit bedrijf echt bestaat. Als dit geen marketingcampagne is vreet ik een spreekwoordelijke bezem, want het alternatief zou te erg voor woorden zijn.
Succes straal je uit
The Good Life Agency zou namelijk een persoonlijk marketingbedrijf zijn. Voor jou. De ‘gewone’ Nederlander die het zat is dat iedereen op social media het leuker lijkt te hebben dan jij zelf. Meer succes, meer en betere vrienden, interessantere activiteiten en dus een beter (online) imago. Dat kan anders, volgens het bedrijf. Je kunt succes gewoon kopen, zeker op social media waar alles te faken is. En hey, iedereen probeert zo leuk mogelijk op social media te staan. Logisch. Maar je kunt het overdrijven.
Fake it till you make it
Het bedrijf biedt een totaalpakket aan dat in overleg opgezet wordt, maar er zijn ook een hoop mogelijkheden voor de man of vrouw met een beperkt budget. Met een tientje heb je al extra likes op je social media posts. Voor 30 euro kun je na het uitgaan opgepikt worden door een model en stap je samen in een taxi. Vanaf 50 euro kun je dure kleding lenen voor een feestje, sollicitatie of spannende date.
Wil je graag dat BN’ers je Facebook post liken? Dat kan vanaf 240 euro, voor 20 kun je foto’s laten Photoshoppen en als je echt geld hebt kun je vanaf 500 euro ‘herkend’ worden door een BN’er op het terras of op straat of vanaf 1250 euro zelfs BN’ers op je feestje laten komen. De mogelijkheden zijn legio en hoewel er natuurlijk niet bijstaat over welke BN’ers we het hebben is dit ook een mooi voorbeeld van een businessmodel dat helemaal niet kan werken: als legitimiteit gekocht kan worden is de bron al snel niks meer waard.
Te mooi om waar te zijn
Het is allemaal zo prachtig walgelijk dat het een perfect vehikel is om aan te geven hoe oppervlakkig onze maatschappij aan het worden is en hoe zeer mensen en vooral merken ge- en misbruik maken van de maakbaarheid van onze online profielen. Nepnieuws wordt geloofd, waarheid is relatief, als je maar populair genoeg bent hoef je weinig van substantie te doen om mensen achter je te krijgen en een site als deze is daar het eindstation van.
Hoe dan ook, je kunt je op de website inschrijven voor een nieuwsbrief en aangezien je wordt aangespoord om dat voor aanstaande vrijdag 16 december (want 50% korting!) te doen komt vermoedelijk dan de aap uit de mouw gaat komen. Hopelijk.
We hoeven niet lang te discussiëren over het feit dat een service als deze geen enkel bestaansrecht zou moeten hebben. Als je net doet alsof je gelukkig en succesvol bent online, ben je alleen maar depressiever als de realiteit binnen komt. Hmm. Dat zou trouwens een goede boodschap zijn voor de reveal. Want die komt er, gegarandeerd. Anders bezems. We wachten af tot vrijdag.
[UPDATE: blijkbaar wordt het toch bezems happen, want er kwam toch uiteindelijk een belletje vanuit The Good Life Agency dat er geenszins sprake is van een campagne. Het idee zat blijkbaar al een tijdje vast in het brein van Moolhuijsen en na onderzoek zou gebleken zijn dat één op drie consumenten zou betalen voor dit soort services en dat er dus wel degelijk een businessmodel zou zijn voor dit initiatief. Ik weiger het nog steeds te geloven, maar we houden het in elk geval in de gaten.]
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefVerder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtVerder lezen over Social Network
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media04.11.2024