Advertising13.12.2016

The Good Life Agency: fake je populariteit door te betalen


Goede campagne of slechte grap

UPDATE 16 december: The Good Life Agency is (toch) een campagne van SIRE die als thema heeft “voor wie doe jij het eigenlijk?”, meer details zijn hier te vinden. Goede campagne, mensen die zich hebben aangemeld hebben netjes een mailtje gekregen met uitleg. Blijkbaar is de pers al naarstig op zoek naar mensen die zich hebben aangemeld om ze te interviewen.

The Good Life Agency is een bedrijf. Het is opgericht door Fred Moolhuijsen, die in het dagelijks leven partner is bij consultancybureau B&BA. Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand. Ze hebben een telefoonnummer, maar daar neemt niemand op en ondanks dat het een mobiel nummer is zijn “alle medewerkers op dit moment in gesprek”. Dit zijn tot nu toe de mij bekende feiten over The Good Life Agency. De reden van dit ietwat rare begin is dat ik niet kan geloven dat dit bedrijf echt bestaat. Als dit geen marketingcampagne is vreet ik een spreekwoordelijke bezem, want het alternatief zou te erg voor woorden zijn.

Succes straal je uit

The Good Life Agency zou namelijk een persoonlijk marketingbedrijf zijn. Voor jou. De ‘gewone’ Nederlander die het zat is dat iedereen op social media het leuker lijkt te hebben dan jij zelf. Meer succes, meer en betere vrienden, interessantere activiteiten en dus een beter (online) imago. Dat kan anders, volgens het bedrijf. Je kunt succes gewoon kopen, zeker op social media waar alles te faken is. En hey, iedereen probeert zo leuk mogelijk op social media te staan. Logisch. Maar je kunt het overdrijven.

Fake it till you make it

Het bedrijf biedt een totaalpakket aan dat in overleg opgezet wordt, maar er zijn ook een hoop mogelijkheden voor de man of vrouw met een beperkt budget. Met een tientje heb je al extra likes op je social media posts. Voor 30 euro kun je na het uitgaan opgepikt worden door een model en stap je samen in een taxi. Vanaf 50 euro kun je dure kleding lenen voor een feestje, sollicitatie of spannende date.

Wil je graag dat BN’ers je Facebook post liken? Dat kan vanaf 240 euro, voor 20 kun je foto’s laten Photoshoppen en als je echt geld hebt kun je vanaf 500 euro ‘herkend’ worden door een BN’er op het terras of op straat of vanaf 1250 euro zelfs BN’ers op je feestje laten komen. De mogelijkheden zijn legio en hoewel er natuurlijk niet bijstaat over welke BN’ers we het hebben is dit ook een mooi voorbeeld van een businessmodel dat helemaal niet kan werken: als legitimiteit gekocht kan worden is de bron al snel niks meer waard.

good life agency tarieven
good life agency tarieven

Te mooi om waar te zijn

Het is allemaal zo prachtig walgelijk dat het een perfect vehikel is om aan te geven hoe oppervlakkig onze maatschappij aan het worden is en hoe zeer mensen en vooral merken ge- en misbruik maken van de maakbaarheid van onze online profielen. Nepnieuws wordt geloofd, waarheid is relatief, als je maar populair genoeg bent hoef je weinig van substantie te doen om mensen achter je te krijgen en een site als deze is daar het eindstation van.

Hoe dan ook, je kunt je op de website inschrijven voor een nieuwsbrief en aangezien je wordt aangespoord om dat voor aanstaande vrijdag 16 december (want 50% korting!) te doen komt vermoedelijk dan de aap uit de mouw gaat komen. Hopelijk.

TGLA-persbeeld_03_sfeerbeeld
TGLA-persbeeld_03_sfeerbeeld

We hoeven niet lang te discussiëren over het feit dat een service als deze geen enkel bestaansrecht zou moeten hebben. Als je net doet alsof je gelukkig en succesvol bent online, ben je alleen maar depressiever als de realiteit binnen komt. Hmm. Dat zou trouwens een goede boodschap zijn voor de reveal. Want die komt er, gegarandeerd. Anders bezems. We wachten af tot vrijdag.

[UPDATE: blijkbaar wordt het toch bezems happen, want er kwam toch uiteindelijk een belletje vanuit The Good Life Agency dat er geenszins sprake is van een campagne. Het idee zat blijkbaar al een tijdje vast in het brein van Moolhuijsen en na onderzoek zou gebleken zijn dat één op drie consumenten zou betalen voor dit soort services en dat er dus wel degelijk een businessmodel zou zijn voor dit initiatief. Ik weiger het nog steeds te geloven, maar we houden het in elk geval in de gaten.]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Fake

Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?

Kamala Harris komt aan op het vliegveld. Staat er een groot publiek op haar te wachten, of toch niet? In deze Fake News bespreken we het.

Online12.08.2024

Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Je zou denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws.

Social Media31.05.2024

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

Een van de beste vormen van reclame die je als ondernemer kunt hebben, zijn tevreden klanten die zich positief uitlaten over jouw diensten. Met de komst van digitale platformen als Google en Trustpilot, wordt het steeds...

Online09.04.2024

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Vorige week, zie het oorspronkelijke bericht hieronder, tweette Elon Musk al dat hij de overname van Twitter ‘on hold’ gezet had. De reden daarvoor was het onverwacht hoge aantal fake accounts waar het sociale netwer...

Social Media17.05.2022

UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan

Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake is
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Fakenews! Het was één van de favoriete woorden van voormalig president Donald Trump. In zijn ambtsperiode werden we dan ook regelmatig met de neus op de feiten gedrukt, en juist niet. Social media namen meer maatregele...

Social Media30.03.2022

Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen

Slechts 22% kan het echt

Verder lezen over Social Network

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen