Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem ontwikkelen. Het initiatief is afkomstig van Vodafone, en de drie andere providers wilden daar graag bij aansluiten. Vorige week gaf de Europese Commissie toestemming voor de oprichting van een joint-venture hiervoor. Elke provider zal 25 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf, dat in België gevestigd wordt, voor haar rekening nemen.
Beter systeem voor mobiele advertenties
Veel consumenten zullen van mening zijn dat het enige goede systeem voor het serveren van advertenties op een smartphone het NIET aanbieden van advertenties is. Toch willen de vier providers een gooi doen naar het ontwikkelen van een beter en gebruiksvriendelijker mobiel advertentiesysteem, dat zowel voor consumenten als de aanbieders van advertenties voordelen zal hebben.
Op dit moment worden advertenties, zowel online als mobiel, vooral geserveerd op basis van cookie-instellingen. Bedrijven als Meta en Alphabet strooien die ’cookie-toestemmingen’ vrolijk rond tussen tientallen andere ‘partners’. Met het accepteren van de voorwaarden geef je als consument vaak ook toestemming daarvoor, zonder dat je dat eigenlijk in de gaten hebt. Vrijwel niemand leest namelijk alle voorwaarden, vaak tientallen pagina’s tekst, tot op de laatste letter. Daardoor, en die klacht hoor je vaak, kan het gebeuren dat een cookie die je geaccepteerd hebt, leiden tot het bestookt worden met advertenties van bedrijven waar je nog nooit contact mee gehad hebt.
Alternatief voor cookies
Omdat cookie-wetgeving steeds strenger wordt, zien de mobiele providers kansen voor een nieuw advertentiesysteem dat gebaseerd is op het telefoonnummer en IP-adres van gebruikers. Gebruikers moeten daarbij via een opt-in systeem toestemming geven voor het aanmaken van een token dat gebruikt mag worden voor het serveren van (gepersonaliseerde) advertenties.
De tokens die gegenereerd worden zijn gekoppeld aan een specifieke gebruiker, maar worden wel geanonimiseerd. Daardoor kunnen ze niet tot een individu konden worden herleid. Ook bevatten ze geen locatie- of browsegegevens van een gebruiker en kunnen ze niet worden samengevoegd om zogenoemde superprofielen te maken.
“Het platform is specifiek ontworpen om consumenten een stapsgewijze verandering te bieden in de controle, transparantie en bescherming van hun gegevens, die momenteel op grote schaal worden verzameld, verspreid en opgeslagen door grote, niet-Europese spelers”, zo schrijft Vodafone.
Met andere woorden, de providers willen zich hiermee opstellen als partijen die netter omgaan met het aanbieden en serveren van advertenties. We moeten natuurlijk niet uit het oog verliezen dat het hen primair nog altijd gaat om het binnenharken van geld met de advertentieverkoop. Omdat de privacy-regelgeving, zeker in Europa. steeds strenger wordt, moeten bedrijven die (gepersonaliseerde) advertenties serveren, steeds nieuwe manieren bedenken om klanten te laten instemmen met de advertentie-modellen.
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Advertising06.02.2018
Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe
Mobile01.12.2017
Android apps mogen geen reclame meer op vergrendelscherm zetten
Verder lezen over Vodafone
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
DC Business04.01.2024
Architectuur en interieurdesign op basis van afval: Aectual is Fit for the Future
Online02.11.2023
Exodus kabelinternetklanten bij VodafoneZiggo gaat door
De provider verloor het afgelopen kwartaal meer dan 33.000 abonneesGadgets31.10.2023
Vodafone heeft nu ook een eSIM abonnement voor Apple Watch
Als laatste van de drie Nederlandse mobiele providersNieuws26.07.2023
Klantenverlies VodafoneZiggo leidt nu ook tot financieel verlies
DC Business07.06.2023
Hoe Odd.Bot als het eerste Nederlandse bedrijf ‘Fit For the Future’ werd
Technology24.05.2023
VodafoneZiggo test als eerste provider Docsis 4.0
Up- én downloadsnelheden tot 10 Gbps over de kabelMobile01.03.2023