Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Het is sinds jaar en dag al de discussie tussen overheden, burgers en techbedrijven: wie is er nou verantwoordelijk? De EU wil graag meer verantwoordelijkheid leggen bij social media via de Digital Services Act, maar die is nog niet van kracht.
Strijd tegen nepadvertenties
Jort Kelder heeft samen met enkele andere bekende Nederlanders een rechtszaak aangespannen tegen Google en Twitter om nepadvertenties waarin zijn hoofd en naam zonder toestemming worden gebruikt. Maar helaas: de presentator kan enige vorm van compensatie of voorkoming van toekomstige nepadvertenties op zijn buik schrijven.
Google en Twitter niet aansprakelijk
In maart startte de rechtszaak waarbij Jort Kelder het tegen Google en Twitter opnam. Op de platformen van die techbedrijven staan namelijk regelmatig advertenties waarin Jort Kelder zogenaamd mensen aanspoort om te investeren in cryptovaluta. Tenminste, in de advertentie lijkt het alsof hij dat doet, maar uiteindelijk heeft de echte Jort er nooit mee ingestemd om voor deze fake reclame te worden gebruikt. Reden voor Jort om Google en Twitter aan te klagen. Immers zijn het die platformen die dit soort nepadvertenties toelaten.
Echter is de rechtbank dat niet met de bekende Nederlander eens. De rechtbank oordeelde namelijk dat Google noch Twitter aansprakelijk is voor nepadvertenties. Jort zal het moeten opnemen met de plaatser van de advertenties. Jort zijn ‘fout’ in dezen is dan ook waarschijnlijk geweest dat hij meteen naar de techbedrijven is gestapt, in plaats van dat hij eerder met de partijen om tafel ging die de advertenties erop zetten. Google en Twitter dragen geen directe aansprakelijkheid voor de inhoud van tweets en advertenties. Sterker nog, de rechtbank oordeelt dat Google en Twitter genoeg doen om bitcoinspam tegen te gaan.
Volle handen met lege adressen
Het resultaat is dat Jort met ‘lege’ handen achterblijft (en een opdracht), terwijl Google opgelucht kan ademhalen. Het wrijft zichzelf in de handen omdat de rechtbank zijn inspanningen heeft erkend. Jort is het er niet mee eens, want hij kan de scammers nooit vinden. Hij meent dat dat toch altijd uitloopt op brievenbusadressen en dat Google zich verstopt achter de anonimiteit van deze adressen. Hij ging zelfs zo ver te stellen dat de rechtbank blijkbaar bang is om grote techbedrijven aan te pakken. Hij is desondanks waarschijnlijk van plan om in hoger beroep te gaan.
Google moet trouwens wel de adressen van de adverteerders aan Jort overhandigen, maar zoals hij dus stelt zullen dat niet echt waardevolle adressen zijn. Jort heeft niet goed omschreven hoe en wat hij precies wilde met Twitter, waardoor de rechtbank heeft geoordeeld dat Twitter niets hoeft te overhandigen. Balen voor Jort en de andere BN’ers die aan deze rechtbank meededen, namelijk Arjen Lubach, Willem Middelkoop en Arjen Lubach. Die zullen nu allemaal op zoek moeten gaan naar de daders en die apart moeten aanklagen.
Verder lezen over Cybercrime
Technology31.03.2024
World Backup Day 31 maart: mooi moment om jezelf te testen
Cybercrime28.02.2024
Deze games zijn het meest kwetsbaar voor cybercrime
Online23.02.2024
Online stalking: hoe kun je het voorkomen?
Cybercrime08.02.2024
Ransomware: wel of niet betalen als je bestanden gegijzeld zijn?
Cybercrime06.02.2024
Safer Internet Day: 5 tips om veiliger te internetten
Cybercrime14.12.2023
Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit
Cybercrime27.11.2023
Mogen burgers de politie helpen bij het opsporen van cybercrime?
Gadgets07.11.2023
Zo voorkom je dat je iets online bestelt dat nooit aankomt
Pas op voor fraudeursVerder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024