Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De Amerikaan Marco Arment heeft een mobiele applicatie ontwikkeld die advertenties op websites blokkeert. Sinds afgelopen vrijdag voerde deze, wereldwijd in de App Store van Apple, het klassement aan van de best verkopende betaalde apps. Maar hij heeft zijn App, genaamd Peace, alweer uit de webwinkel verwijderd.
Op zijn eigen blog geeft Arment uitleg:
“Het voelt niet goed. Dus ik heb Peace uit de App Store gehaald. Voor iedereen die het al aan heeft geschaft blijft het werken, maar wel zonder updates.
Ik had dit succes nooit verwacht. Adblockers komen met een voetnoot: een grote groep mensen heeft er baat bij, maar anderen worden er de dupe van en vele van deze laatst genoemden verdienen dat niet.
Peace wilde dat alle reclame op eenzelfde manier behandeld zouden worden – een zwart-wit aanpak, zeg maar. […] Maar als we echt een globale en positieve verandering willen realiseren is een meer genuanceerde en meer complexe oplossing nodig dan degene die ik nu heb aangebracht.”
Steeds meer mensen gebruiken advertentieblokkerende applicaties om ongestoord websites te kunnen bekijken. Zo’n 198 miljoen mensen wereldwijd, waarvan 77 miljoen Europeanen, hebben momenteel al een ‘adblocker’ geïnstalleerd. Dat zijn er 41% meer dan een jaar geleden en dat heeft stilaan een verwoestend effect op uitgevers, die steeds minder verdienen via hun websites. Geschat wordt dat ze zo tegen 2016 ruim 36,6 miljard euro aan reclame-inkomsten zullen mislopen.
Daar worden nu oplossing voor bedacht. Zoals door de Washington Post bijvoorbeeld. Maar een feit blijft dat uitgevers en mediabedrijven niet happy zijn met de mogelijkheid tot Adblockers in Apple’s nieuwe mobiele besturingssyteem iOS 9.
[Afbeelding: © DigiClack – Fotolia.com]
Verder lezen over App Store
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Cybercrime15.05.2024
App Store onderschept meer dan 7 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties
En dat in slechts 4 jaar tijdGaming07.03.2024
Apple gooit Fortnite-maker toch weer uit de App Store
En de EU wil weten waaromMobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Mobile04.12.2023
Dit zijn de beste apps uit 2023 volgens Apple’s App Store
Online06.07.2023
Apple-fan? Je kunt Spotify straks niet meer betalen
Verder lezen over iOS
Mobile14.10.2024
Zo kun je straks je Apple iCloud-mailadres veranderen
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile23.09.2024
Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen
Mobile16.09.2024
Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Mobile26.08.2024
5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16
Gaming20.08.2024
Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober
Mobile17.07.2024
Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018