Advertising19.04.2023

​Google: blij met resultaten adverteren zonder thirdparty cookies


Google Chrome wil af van de thirdparty cookies en is daarom flink aan het experimenteren. In 2020 heeft Google aangekondigd dat het dit type cookies wil elimineren en hierop is het gaan kijken hoe het advertenties aanbieden die op de interesse van de gebruikers zijn toegespitst, zonder daarbij iemands privacy te verstoren. Nu deelt het de eerste bevindingen.

Thirdparty cookies

In die resultaten is onder andere te lezen: “We creëerden twee experimenten op een deel van het Chrome-verkeer. In de ene arm bleven we cookies van derden gebruiken. In de andere arm vervingen we cookies van derden door een combinatie van privacybehoudende signalen voor op interesses gebaseerde publieksoplossingen, terwijl we het gebruik van cookies van derden voor andere toepassingen, zoals meting en remarketing, handhaafden.”

Een duidelijk verhaal en een goede vergelijking, maar wat kwam daar voor resultaat uit? Google zegt dat het heeft geleerd dat de op interesse gebaseerde publieksoplossingen met privacybehoud veelblovend zijn. Htee bleek dat de uitgaven van Google Display Ads-adverteerders met 2 tot 7 procent daalden in vergelijking met de cookies van derden. De conversie per dollar liet maar een daling van 1 tot 3 procent zien. Zo zie je maar: het scheelt niet heel veel, terwijl de privacy wel beter wordt gewaarborgd. Nog steeds is het doorklikpercentage binnen 90 procent van de status quo gebleven.

Rol voor AI

Google ziet daarnaast een belangrijkere rol voor kunstmatige intelligentie: “Het experiment suggereert ook dat AI-gestuurde optimalisatieoplossingen de campagneprestaties positief kunnen beïnvloeden. Campagnes met geoptimaliseerde targeting of max-conversions-biedingsstrategieën werden bijvoorbeeld minder beïnvloed door de verwijdering van cookies van derden, wat aangeeft dat machine learning een belangrijke rol kan spelen bij het behalen van resultaten.”

Wel benadrukt Google dat het om een experiment gaat en dat er nu alleen wordt gekeken naar de effectiviteit. Er moet nog worden gekeken naar andere facetten van deze nieuwe manier van adverteren. Toch biedt dit wel een positieve blik en veel energie om weer door te gaan. Google denkt dat het blokkeren van gepersonaliseerde reclame geen goed idee is: het kan leiden tot meer indringende vormen van tracking, zoals fingerprinting, meent het bedrijf. Ook zullen sommigen andere identificatiemiddelen ontwikkelen om mensen toch nog te volgen, wat ook geen goede zaak is.

Nieuwe norm voor privacy

Google: “Wij geloven dat geen van beide goede resultaten zijn voor de privacy van gebruikers en dat ad-tech platforms een nieuwe norm voor privacy kunnen stellen, aan de verwachtingen van consumenten kunnen voldoen en bedrijven de middelen kunnen geven die ze nodig hebben om te groeien door de kracht van innovatie.” Kortom, Google heeft nog genoeg werk aan de winkel om dat als ‘ad-tech platform’ waar te maken. Maar eerst moet er nog volop worden geëxperimenteerd. Later dit jaar komt de zoekmachinereus opnieuw met resultaten. Voor sommigen is dit een teleurstelling: Google zou meer voort moeten maken, want het heeft het killen van de thirdparty cookies nu al meerdere malen uitgesteld.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’