Advertising20.02.2016

De 11 meest creatieve bushokjes


Bushokjes, ze zijn overal op de wereld te vinden en het is een ideale manier voor sommige bedrijven om reclame te maken. Met ludieke acties zoals het masserende billboard dat Kitkat in een bushokje in Columbia plaatste, trekken ze ook nog eens een hoop aandacht. Maar Kitkat is niet het enige bedrijf dat met abri’s de aandacht hoopt te trekken. Wij hebben elf bushokjes op een rij gezet van bedrijven of instellingen die precies hetzelfde proberen te doen.

1. Een oven als bushokje

Het onderstaande bushokje was onderdeel van een campagne om de koffieketen Caribou Coffee te promoten. Het bedrijf introduceerde toentertijd de nieuwe ‘hot breakfast sandwiches’ en dat ging door dit bushokje zeker niet onopgemerkt voorbij.

bushokje_1
bushokje_1

2. Up

Dit grappige bushokje werd geplaatst om destijds nieuwe Disney film Up te promoten. In deze animatiefilm stijgen een oudere man Carl en de jonge scout Russel een huis vliegen door middel van duizendende heliumballonnen.

bushokje_2
bushokje_2

3. Neem een kijkje onder een kilt

Het is algemeen bekend dat er vaak geen onderbroek wordt gedragen onder een kilt. Dit bushokje laat je een kijkje nemen onder zo’n kilt. De abri is het werk van Norwegian Airlines. Zij wilden hiermee de nieuwe vluchten naar Edinburgh promoten.

bushokje_3
bushokje_3

4. Star Wars

Het tweede bushokje dat een film promoot, namelijk Star Wars. Dit keer ging het alleen niet om een nieuwe film, maar om het uitzenden van zes Star Wars films op de Amerikaanse tv-zender Spike TV. Het resultaat van de campagne is dit grappige bushokje.

Bushokje_4
Bushokje_4

5. Levende vissen

Levende vissen in een billboard, hoe verzin je het? Fitch Franke is een restaurant in Frankfurt dat met deze campagne duidelijk wilde maken hoe vers hun vis is.

bushokje_5
bushokje_5

6. Bushokje als weegschaal

Het onderstaande bushokje is het meest confronterende bushokje uit dit rijtje. Wanneer je op het bankje in het hokje gaat zitten, laat het billboard je gewicht met grote cijfers zien. Het bushokje is van Fitness First en stond in ons eigen Rotterdam.

bushokje_6
bushokje_6

7. Onbreekbaar glas

3M is fabrikant van kogelvrij glas en wist zo zeker dat het glas niet kapot te krijgen is, dat ze het onderstaande bushokje lieten bouwen. Het bushokje is gemaakt van het kogelvrije glas en daar tussen is een hoop geld geschoven. Wanneer iemand het glas brak, mocht hij het geld hebben. Maar helaas, het is niemand gelukt.

bushokje_7
bushokje_7

8. Telefoon opladen

Dit bushokje is van Vitamin Water en biedt je de mogelijkheid om je telefoon of tablet snel even op te laden terwijl je op de bus wacht. Ontzettend handig toch?!

bushokje_8
bushokje_8

9. Monopoly

Iedereen kent het bordspel Monopoly wel. Dat is ook niet vreemd als je bedenkt dat het gezelschapsspel al in 1935 op de markt werd gebracht. Het onderstaande bushokje is ter promotie van het spel omgetoverd tot een kenmerkend rood huisje.

bushokje_9
bushokje_9

10. Afro

Dit bushokje zorgt ervoor dat het lijkt alsof je een afrokapsel hebt. Het bushokje is onderdeel van een campagne van Real Hip Hop. Over de campagne zelf is niet veel te ontdekken, maar het bushokje levert wel een grappige foto op.

bushokje_10
bushokje_10

11. Christopher and Dana Reeve Paralysis Rescure Center

Het laatste bushokje in deze reeks is er eentje met een speciale en mooie boodschap. Dit bushokje is van het Christopher and Dana Reeve Paralysis Rescure Center. Dit is een instelling waar wordt getracht verlamde mensen te leren onafhankelijker te leven.

bushkoje_11
bushkoje_11
Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley

...

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten