Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley
Bushokjes, ze zijn overal op de wereld te vinden en het is een ideale manier voor sommige bedrijven om reclame te maken. Met ludieke acties zoals het masserende billboard dat Kitkat in een bushokje in Columbia plaatste, trekken ze ook nog eens een hoop aandacht. Maar Kitkat is niet het enige bedrijf dat met abri’s de aandacht hoopt te trekken. Wij hebben elf bushokjes op een rij gezet van bedrijven of instellingen die precies hetzelfde proberen te doen.
1. Een oven als bushokje
Het onderstaande bushokje was onderdeel van een campagne om de koffieketen Caribou Coffee te promoten. Het bedrijf introduceerde toentertijd de nieuwe ‘hot breakfast sandwiches’ en dat ging door dit bushokje zeker niet onopgemerkt voorbij.
2. Up
Dit grappige bushokje werd geplaatst om destijds nieuwe Disney film Up te promoten. In deze animatiefilm stijgen een oudere man Carl en de jonge scout Russel een huis vliegen door middel van duizendende heliumballonnen.
3. Neem een kijkje onder een kilt
Het is algemeen bekend dat er vaak geen onderbroek wordt gedragen onder een kilt. Dit bushokje laat je een kijkje nemen onder zo’n kilt. De abri is het werk van Norwegian Airlines. Zij wilden hiermee de nieuwe vluchten naar Edinburgh promoten.
4. Star Wars
Het tweede bushokje dat een film promoot, namelijk Star Wars. Dit keer ging het alleen niet om een nieuwe film, maar om het uitzenden van zes Star Wars films op de Amerikaanse tv-zender Spike TV. Het resultaat van de campagne is dit grappige bushokje.
5. Levende vissen
Levende vissen in een billboard, hoe verzin je het? Fitch Franke is een restaurant in Frankfurt dat met deze campagne duidelijk wilde maken hoe vers hun vis is.
6. Bushokje als weegschaal
Het onderstaande bushokje is het meest confronterende bushokje uit dit rijtje. Wanneer je op het bankje in het hokje gaat zitten, laat het billboard je gewicht met grote cijfers zien. Het bushokje is van Fitness First en stond in ons eigen Rotterdam.
7. Onbreekbaar glas
3M is fabrikant van kogelvrij glas en wist zo zeker dat het glas niet kapot te krijgen is, dat ze het onderstaande bushokje lieten bouwen. Het bushokje is gemaakt van het kogelvrije glas en daar tussen is een hoop geld geschoven. Wanneer iemand het glas brak, mocht hij het geld hebben. Maar helaas, het is niemand gelukt.
8. Telefoon opladen
Dit bushokje is van Vitamin Water en biedt je de mogelijkheid om je telefoon of tablet snel even op te laden terwijl je op de bus wacht. Ontzettend handig toch?!
9. Monopoly
Iedereen kent het bordspel Monopoly wel. Dat is ook niet vreemd als je bedenkt dat het gezelschapsspel al in 1935 op de markt werd gebracht. Het onderstaande bushokje is ter promotie van het spel omgetoverd tot een kenmerkend rood huisje.
10. Afro
Dit bushokje zorgt ervoor dat het lijkt alsof je een afrokapsel hebt. Het bushokje is onderdeel van een campagne van Real Hip Hop. Over de campagne zelf is niet veel te ontdekken, maar het bushokje levert wel een grappige foto op.
11. Christopher and Dana Reeve Paralysis Rescure Center
Het laatste bushokje in deze reeks is er eentje met een speciale en mooie boodschap. Dit bushokje is van het Christopher and Dana Reeve Paralysis Rescure Center. Dit is een instelling waar wordt getracht verlamde mensen te leren onafhankelijker te leven.
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023