29.01.2007
Advertising

Vaagvertenties en virals zijn verboden

By: Henk de Hooge

BlogAdvertising
1170060386oppepper.jpg
1170060386oppepper.jpg

Als vaste luisteraar van de podcast Kmac Radio moet het woord ‘vaagvertentie’ je al bekend voorkomen. In aflevering 24 van 29 oktober 2006 komt het woord vaagvertentie voor het eerst ter sprake. Bij de lancering van de nieuwe iPod Nano kreeg iedere versie van de Nano een eigen profiel op MySpace. Het was niet duidelijk wie verantwoordelijk was voor deze MySpace profielen. Vanaf dat moment worden uitingen waarvan niet duidelijk is van wie ze afkomen door de heren van Kmac bestempelt als ‘vaagvertenties’. Het wordt pas echt leuk waneer op Hyves ‘‘de Oppepper’verschijnt en er door Kmac (Martin van Spanje) voor de fun een klacht wordt ingediend bij de Stichting Reclame Code Commissie op basis van artikel 10. Vervolgens komt er een verzoek van de commissie om de klacht goed te documenteren, dat gebeurt, waarop Kmac een brief van de advocaat van Achmea (het bedrijf achter de Oppepper) krijgt die de feiten tracht te weerleggen. Kmac reageert hier weer op, de commissie reageert uiterst serieus, Kmac wordt uitgenodigd voor een vergadering die plaatsvindt op 15 januari. Nigel en Martin van Kmac gaan naar de vergadering waar nogmaals blijkt dat de zaak hoog wordt opgenomen. Achmea, de Code Commissie en ‘een chick’ van het reclame bureau die de actie hadden bedacht zijn aanwezig. De commissie hoort de klacht aan en kapt het verweer van de advocaat van Achmea halverwege af omdat het niet over de inhoud gaat. Inmiddels is als direct gevolg van het gesprek de naam van de ‘Oppepper’ veranderd in de ‘Achmea Oppepper’. De uitspraak van de commissie is niet eens afgewacht, ze hebben eieren voor hun geld gekozen. Houdt dit in dat viral marketing (vaagvertenties) door de Reclame Code Commissie verboden zijn? Als dat zo is dan heeft marketing Nederland een probleem. Artikel 10 van de reclame code zegt namelijk: ‘Een reclame uiting moet je kunnen herkennen als zijnde een reclame uiting’. En daar ligt het probleem, de essentie van een viral is het feit dat deze niet direct herkenbaar is als een reclame uiting. Ik denk dat de heren van Kmac een gevoelig onderwerp hebben aangesneden. Moeten er nieuwe regels opgesteld worden voor internet marketing? Of moet de consument tegen zichzelf beschermd worden en moeten virals verboden worden? Ik ben erg benieuwd wat de officiële uitspraak van de code commissie zal zijn. Houd de Kmac podcast in de gaten voor verdere ontwikkelingen.

@ Marco, als je binnenkort overstapt op de Mac, is de Kmac Radio podcast dus een aanrader! Een mix van humor en een goede kritische houding ten opzichte van Apple zijn de ingrediënten.

Share this post