02.02.2006
Advertising

Telefoongids adverteert met Gouden Gids

By: Henk de Hooge

BlogAdvertising
1138875276gouden-gids.jpg
1138875276gouden-gids.jpg

Onze nationale telefoonklapper De Telefoongids heeft blijkbaar hard bezoek nodig voor haar sites als het gaat om het zoeken naar bedrijven via Google in plaats van personen.

De concurrent van de Gouden Gids heeft namelijk bij Google de merknaam van Gouden Gids in meerdere spellingsvarianten ingekocht via Adwords. Het effect is dat gebruikers van de zoekmachine bij het zoeken naar Gouden Gids) een gesponsorde koppeling te zien krijgen van de Telefoongids.

Gedeponeerde merknamen zouden niet door anderen in tekstadvertenties bij Google mogen worden gebruikt. Dat heeft een rechter in de Verenigde Staten bepaald. Omtrent de discussie over het misbruik maken van merkanmen heeft Google een speciale pagina opgenomen op haar site.

In Europa had in ieder geval de uitspraak van een Franse rechter tegen Google grote gevolgen voor het adverteren bij zoekmachines. De rechter verbood het gebruik van merknamen van derden als trefwoord voor het vertonen van de eigen reclame.

Google werd hierin veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 75 duizend euro aan een online reisbureau. Concurrenten waren bij Google in staat om de merknaam van het reisbureau vast te leggen als zoekterm, op basis waarvan ze hun reclame vertoonden.

Share this post