De Amerikaanse Federal Trade Commission FTD heeft besloten een PR bureau te vervolgen voor het in haar opdracht door haar medewerkers plaatsen van positieve reviews op de i-tune store voor haar klant, zonder daarbij duidelijk te maken dat deze reviewers door het bureau betaalde eigen medewerkers waren.
De FTD eist nu dat het PR bureau Reverb Communication inc. de “eigen” reviews weghaald van het web waarin de spelletjes van de klant werden aangeprezen. Op deze overtreding staat in Amerika een maximale boete van $16.000 per geval.
De FTC geeft in een toelichting aan dat deze praktijk ook in strijd is met de spelregels voor bloggers die de commissie een jaar geleden hierover heeft uitgevaardigd.
In een toelichting zegt de FTC dat “bedrijven, inclusief PR Bureau’s die zich bezighouden met online-marketing, zich hebben te houden aan de regels van het presenteren van ‘de waarheid’ in advertenties. … Adverteerders mogen zich niet voordoen als gewone consumenten die over een product spreken en diegenen die aanbevelingen maken voor dat product zullen indien zij een financiële relatie hebben met de verkoper dat altijd moeten aangeven“.
Dit alles zijn eigenlijk toch wel een voor de hand liggend regels voor adverteerders, en het is wat men ook in Nederland als consument zou mogen verwachten bij reviews en aanbevelingen die men op het web tegenkomt. Zouden marketing- PR-bureaus die zich nu begeven op het terrein van de on-line marketing zich bij ons ook aan die regels houden?